Tays Ensiapu Acuta

Tays Ensiapu Acutassa hoidamme päivystyspotilaita ympäri vuorokauden. Päivystykseen tullaan lääkärin lähetteellä. Ilman lähetettä hoidamme vain vaikeat, terveyttä ja henkeä uhkaavat tapaturmat ja sairaudet.

Tays Ensiapu Acutan erikoissairaanhoidon päivystyksessä hoidamme potilaita, joiden tutkimista tai hoitoa ei ole turvallista siirtää seuraavaan arkipäivään tai joille hoidon viivästyminen voi aiheuttaa pysyvää terveydellistä haittaa tai jotka ovat hengenvaarassa.

Kuntien ilta-, yö- ja viikonloppupäivystykseen potilas voi tulla ilman lähetettä. Hoidamme Acutassa sellaiset äkillisesti loukkaantuneet ja sairastuneet potilaat, joita ei voida hoitaa omalla terveysasemalla. Ilta-, yö- ja viikonloppupäivystys on tarkoitettu tamperelaisille potilaille. Yöpäivystys on myös Hämeenkyrön, Ikaalisten, Nokian, Oriveden, Pirkkalan, Ruoveden, Sastamalan, Virtain ja Ylöjärven kuntien asukkaille.

Hoidamme myös ulkopaikkakuntalaisia ja ulkomaalaisia potilaita, mikäli potilaan sairaus tai vamma vaatii päivystyksellistä, kiireellistä hoitoa. Heidänkin on hyvä soittaa terveyspalveluiden neuvontaan numeroon 03 10023 ennen päivystykseen tuloa, siellä neuvotaan myös heitä oikean hoitopaikan valinnassa. Acutassa arvioidaan tulkin tarve. Tulkkipalvelu on potilaalle maksuton.​

Acutan tilat ja henkilöstö

Potilaille ja omaisille on iso odotusaula, joka on jaettu kirjaimilla eri osiin. Lapsipotilaille on erillinen aulasyvennys. Acutan aulatiloissa on eri erikoisaloille meneviä potilaita ja kuntien yhteisen hammaspäivystyksen potilaita. Kaikkiaan Acutassa on noin 70 vuodepaikkaa. Potilasturvallisuuden ja tietosuojan vuoksi erikoisalojen hoitoryhmiin pääsy on rajoitettu.

Acutassa työskentelee noin 200 omaa työntekijää sekä eri erikoisalojen päivystäviä lääkäreitä ja tukipalveluhenkilöstöä. Kerrallaan työvuorossa on yhteensä noin 50 työntekijää: lääkäreitä, sairaanhoitajia, lääkintävahtimestareita, osastonsihteereitä, sairaalahuoltajia, potilaskuljettajia, palveluneuvojia ja vartijoita.

Acutassa hoidetaan päivystyskäynneillä noin 100 000 potilasta vuodessa. Osastomaisissa olosuhteissa, sairaalaan sisäänkirjattuina ovat ainoastaan päivystyksestä Acutan tarkkailuosastolle sijoitetut potilaat. Ensiavun tarkkailuosastolla toteutuu noin 8 500 hoitopäivää vuodessa.

Ilmoittautumisohjeet

Tays Ensiapu Acutaan tullessaan potilas ilmoittautuu Kela-kortilla, henkilö- tai ajokortilla tai näppäilemällä henkilötunnuksensa vihreään itseilmoittautumisautomaattiin. Automaatti tulostaa hänelle käyntinumeron, jolla hänet kutsutaan sairaanhoitajan suorittamaan hoidontarpeen arvioon.

A-aulan monitoriin tulee näkyviin käyntinumero ja sen huoneen numero, mihin potilas kutsutaan hoidon tarpeen ja kiireellisyyden arviointiin. Käyntinumerot ovat satunnaisessa järjestyksessä eivätkä ratkaise kiireellisyysjärjestystä. Aulatiloissa opastusta antavat palveluneuvoja ja asiakaspalvelusihteeri.

Hoidon tarpeen arvio

Päivystyksessä potilaat hoidetaan sairauden mukaisessa kiireellisyysjärjestyksessä. Hoidon tarpeen ja kiireellisyyden arvioi vastaanottava sairaanhoitaja eli triagehoitaja. Jos potilaan vaiva ei ole henkeä uhkaava tai ei vaadi päivystysluonteista hoitoa, hänet ohjataan toiseen hoitopaikkaan tai kotiin.

Yleensä potilas pääsee noin 10 minuutissa hoidon tarpeen arvioon. Hoidon tarpeen arvioinnin jälkeen potilas ohjataan odottamaan aulaan, josta hänet kutsutaan sairaanhoitajan tai lääkärin vastaanotolle tai saatetaan suoraan vuodepaikalle.

Hoito Acutassa ja tarkkailuosastolla

Potilas tapaa lääkärin aina, jos hänen tilansa vaatii päivystyksellistä lääkärin arviota. Tarvittaessa potilaalle tehdään laboratoriotutkimuksia tai röntgenkuvauksia. Tämän jälkeen lääkäri päättää hoidosta ja hoitopaikasta.

Vuodepaikoilla hoidettavien potilaiden kokonaishoitoaika Acutassa on keskimäärin noin 3,5 tuntia, aulapotilaiden yleensä vähän alle 2 tuntia. Toiminnan ennakoimattomasta luonteesta johtuen odotusaika voi ajoittain venyä pitemmäksikin.

Tarkkailuosastolle potilas voidaan ottaa yhden tai kahden vuorokauden ajaksi lisätutkimuksia tai taudin seurantaa varten. Tarkkailuosastolla hoidamme myös lyhytkestoista sairaalahoitoa tarvitsevia päivystyspotilaita, esimerkiksi:

  • infektiopotilaita
  • rytminsiirtopotilaita
  • monitoriseurantaa vaativia potilaita
  • lieväoireisia myrkytyspotilaita
  • lyhytjälkihoitoista kirurgiaa vaativia potilaita, kuten umpilisäkkeen poistossa olleet

Tarkkailuosaston hoitojakson aikana lääkäri päättää, pääseekö potilas kotiin vai tarvitseeko hän tehostettua kotisairaanhoitoa tai hoitoa terveyskeskuksen tai sairaalan vuodeosastolla.

Ruokailu

Kauan odottaneilla potilailla ja diabeetikoilla on mahdollisuus saada tarvittaessa välipalaa, jos siihen ei ole hoidollista estettä.
Sairaala-ateriat tarjotaan vain tarkkailuosastolla.

Sairaanhoitajan vastaanotto

Sairaanhoitaja hoitaa vastaanotollaan itsenäisesti sellaisia päivystyspotilaita, jotka eivät tarvitse lääkärin vastaanottoa, esimerkiksi:

  • virtsatietulehduspotilaita
  • sairauslomatodistusta tarvitsevia flunssa- tai mahatautipotilaita
  • potilaita joiden haavat voi hoitaa liimauksella.

Vierailut päivystyksessä

Omainen voi tiedustella läheisensä sijoitusta ja hoidon etenemistä aulatilan palveluneuvojalta tai asiakaspalvelusihteeriltä.
Läheinen voi olla potilaan seurana Acutan aulatiloissa.

Vuodepaikalla olevan potilaan luona läheinen voi olla vain lyhyen aikaa hoitohenkilökunnan luvalla. Vanhemmat saavat olla pienen lapsen ja koululaisen seurana koko hoidon ajan. Joissakin tilanteissa myös vanhuksen tai kehitysvammaisen mukana voi läheinen olla.

Henkilökunta voi pyytää vierailijoita poistumaan, mikäli kyseisen potilaan tai muiden potilaiden hoito sitä edellyttää. Hoitotiloissa on tärkeää ottaa huomioon kaikkien potilaiden intimiteetti- ja tietosuoja ja taata riittävä lepo ja rauha kaikille.

Potilastiedustelut

Läheiset voivat soittaa potilaasta Taysin puhelinkeskukseen numeroon 03 311 611. Keskus näkee omasta järjestelmästään missä potilas on Acutassa ja yhdistää puhelun sinne. Läheinen voi myös soittaa potilaan omaan matkapuhelimeen, koska niiden käyttö on sallittua Acutan tiloissa.

Jos läheinen on saattamassa potilasta Acutaan, hänelle annetaan puhelinnumero, mistä voi tiedustella potilaan vointia. Tämä numero on vain sen käyntikerran numero, koska jokaisessa hoitotilassa on oma numeronsa.

Potilasmaksut

Asiakasmaksumme perustuvat lakiin, joka on annettu sosiaali- ja terveydenhuollon maksuista. Lisäksi Pirkanmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymän hallitus on tehnyt päätöksiä asiakasmaksuista. Lasku asiakasmaksuista lähetetään kotiin jälkikäteen.

Asiakasmaksuista voi kysyä lisää potilastoimistosta arkisin kello 10–14 numerosta 03 311 66405.

Juoma/ruoka-automaatit

Acutan aulasta löytyy ruoka- ja juoma-automaatteja, jotka toimivat kolikoilla. Aulassa on myös setelinvaihtoautomaatti.

Kahviot ja niiden aukioloajat

Tays Keskussairaalan alueelta löytyy useita kahvioita ja ravintoloita.

Keskussairaalan ruokasali on avoinna joka päivä kello 10.45–14. Arkisin on tarjolla lounas, kasvislounas, keitto tai salaattibuffet sekä jälkiruoka. Viikonloppuisin on tarjolla lounas, kasvislounas ja jälkiruoka. Maksuvälineenä käyvät käteinen, pankkikortti ja useimmat luottokortit.

Lisäksi sairaala-alueella toimii useita Pirkanmaan Kansanterveys ry:n ylläpitämiä lounasravintoloita ja kahviloita ja kioski:

  • Kahvikeidas, Palvelutalo, 1. krs, arkisin kello 7.30–19, lauantaisin 10–18, sunnuntaisin 12–18
  • Kioski, Palvelutalo, 1. krs, arkisin kello 8–19, lauantaisin 10–18, sunnuntaisin 12–18
  • Café Sirius, R-talo, 1. krs, maanantaista perjantaihin 7.30–16
  • Ravintola Misteli, M-talo, 2. krs, maanantaista perjantaihin kello 7.30–14.30
  • Finn-Medin Ravintola, Finn-Medi 1, Biokatu 6, 1. krs, maanantaista perjantaihin 7.45–15
  • Ravintola Ellipsi, Finn-Medi 5, Biokatu 12, 1. krs, maanantaista torstaihin 8–15, perjantaisin 8–14.30
  • Café Olive, Finn-Medi 4, Biokatu 4, 1. krs, maanantaista torstaihin 7.45–14.45, perjantaisin 7.45–14.30

Potilashotellin ravintolassa on tarjolla päivittäin aamiais-, lounas- ja päivällisbuffet. A la carte -annoksia on saatavilla joka päivä kello 19.30 saakka. Potilashotellin aulakahvio on avoinna joka päivä ympäri vuorokauden.

Pankkiautomaatti

Lähin pankkiautomaatti sijaitsee Tays Keskussairaalan pääaulassa.

Kulkuyhteydet ja pysäköinti

Tays Ensiapu Acutaan ajetaan Teiskontieltä Kuntokadun risteyksestä ja siitä edelleen Ensitielle. Risteysalueella on Taysin rakennustöistä johtuvaa työmaaliikennettä.

Navigaattoriin kohteeksi voi laittaa Kuntokatu ja seurata alueen opasteita.
Lähimmät linja-auto pysäkit sijaitsevat Teiskontien ja Kuntokadun risteyksessä.

Karttalinkki

Siirry sairaala-alueen karttaan

Taysin pysäköintipaikat ovat maksullisia arkisin ja arkipyhinä yleensä kello 8–18. Acutan edustalla pysäköinti on maksullista ympäri vuorokauden viikon jokaisena päivänä. Tays Keskussairaalan pysäköinnistä vastaa Finnpark Oy.

Tays Keskussairaalan pysäköinti

Yhteystiedot

Käyntiosoite:
Pirkanmaan sairaanhoitopiiri
Tays Ensiapu Acuta, Päivystyksen vastuualue
Teiskontie 35, K-rakennus, 0-kerros
33520 Tampere

Postiosoite:
Tampereen yliopistollinen sairaala
Tays Ensiapu Acuta
PL 2000
33521 Tampere

Puhelinnumerot:
Tays keskus 03 311 611
Terveyspalvelujen neuvonta 03 10023 tai 03 5657 0023
Omaistiedustelut 03 311 66411
Faksi 03 311 65346

Päivystys on tarkoitettu potilaille, joiden henki on uhattuna tai joiden tutkimista tai hoitoa ei voida turvallisesti siirtää seuraavaan arkipäivään.
Hätätilanteissa soita aina numeroon 112!

Lisätietoa