Lihasrevähdys ja suonenveto

Yleistä

Lihasrevähdys tarkoittaa mekaanisen voiman aiheuttamaa kudosvauriota lihaksessa. Vammakohta on kivulias, ja siinä voi olla verenvuodon aiheuttamaa turvotusta ja mustelmaa. Pohjelihas, reisilihas, hauis tai vatsan lihakset ovat yleisimpiä lihasrevähdyksen paikkoja.

Lihaskouristuksia eli suonenvetoja (kramppeja) voi ilmaantua väsyneeseen lihakseen. Tavallisesti niitä esiintyy öisin. Suonenvedon voi laukaista pitkäkestoinen rasitus tai ponnistuksessa ylikuormitus. Suonenveto voi alkaa myös vasta rasituksen jälkeen. Suonenvedon mahdollisuutta lisäävät nestetasapainon ja suolatasapainon häiriöt (esimerkiksi runsas hikoilu).

Ikääntyessä alttius suonenvetoihin lisääntyy, ja jotkut sairaudet saattavat altistaa suonenvedoille. Aina selittävää syytä ei löydy. Suonenvedossa lihas äkillisesti supistuu aiheuttaen kovan kivun supistuneen lihaksen kohdalla. Lihas palautuu nopeasti ennalleen, mutta aristusta saattaa tuntua vielä pidemmän aikaa. Tyypillisiä lihaskrampin syntypaikkoja ovat koko alaraajan alue, mutta niitä saattaa esiintyä myös muualla.

Itsehoito

Lihasrepeämän kivunhoitoon voi ottaa kipulääkettä. Kohoasento, kylmähoito ja lievästi vamma-aluetta puristava sidos auttavat oireisiin. Kylmähoitoa suositellaan 15-20 minuuttia kerrallaan tarvittaessa toistaen 1-2 tunnin välein.

Lihaskouristuksen parhaana hoitona on lihaksen venyttäminen varovaisesti. Voi kokeilla myös kevyttä hierontaa. Neste- ja suolatasapainosta huolehtiminen vähentää kramppeja. Osa saa apua magnesiumvalmisteista.

Milloin yhteys terveydenhuollon ammattilaiseen?

Jos lihaksen voima on heikentynyt, kipu tuntuu kovalta tai lihaksessa tuntuu selvä kuoppa, on syytä hakeutua terveydenhuollon ammattilaisen arvioon.


Edellinen sivuSeuraava sivu

 


Neste- ja suolatasapainosta huolehtiminen vähentää kramppeja.

Lisätietoa