Ajankohtainen

Päivystyshelppi auttaa arvioimaan hoidon tarvetta

Julkaistu 23.6.2020 9.00

Päivystystalossa on otettu koekäyttöön Päivystyshelppi-palvelu. Sen avulla käyttäjä saa tietoa ja tukea ennen yhteydenottoa terveydenhuollon ammattilaiseen.

Päivystyshelppi on yli 16-vuotiaiden hoidon tarpeen arviointiin tarkoitettu suomenkielinen palvelu. ”Palvelu tukee käyttäjää äkillisen terveysongelman tai tapaturman hoidon tarpeen arvioinnissa. Olemme halunneet varmistaa, että hätätilanteissa hoidon aloittaminen ei viivästy, ja sen vuoksi palvelu tarjoaa ensimmäisenä ohjeita yleisimpien hätätilanteiden varalle. Sen jälkeen käyttäjä voi edetä palvelun hakutoiminnallisuuksiin ja etsiä haluamaansa tietoa joko hakusanojen tai suodattimien avulla”, Päivystystalon palvelupäällikkö Marja Ylilehto kertoo.

Päivystyshelppi ohjaa käyttäjää tilanteen mukaan joko soittamaan hätänumeroon 112, ottamaan heti yhteyttä oman terveyskeskuksen kiirevastaanotolle tai päivystykseen, tai olemaan yhteydessä terveydenhuollon ammattilaiseen ensisijaisesti omaan terveyskeskukseen tai terveysneuvontaan. Lievissä terveysongelmissa Päivystyshelppi tarjoaa käyttäjälle ohjeita itsehoitoon ja voinnin seurantaan. ”Päivystyshelppiä ei ole tarkoitettu yksittäisen oireen vakavuuden arviointiin, eikä se korvaa terveydenhuollon ammattilaisen tekemää hoidon tarpeen arviota”, Marja Ylilehto huomauttaa.

Päivystyshelppi toimii Chrome, Firefox, Safari, Edge ja Internet Explorer 11 selaimilla. Palvelu on tällä hetkellä koekäytössä käyttäjäkokemuksen keräämiseksi. Testaa palvelua ja anna palautetta!