Joustava ote

​Joustava painonhallintatapa mukautuu eri elämäntilanteisiin.

Video: Millainen painonhallintatapa uusimman tutkimustiedon mukaan auttaa onnistumaan pysyvässä painonhallinnassa? Psykologian professori Raimo Lappalainen kertoo.

Sopiva paino säilyy paremmin, kun löydät arkeesi pitkäaikaisesti toimivia tapoja. Siksi omaksi tavoitteeksi kannattaa ottaa laihduttamisen sijaan maltilliset ja omaan elämään sopivat elämäntapamuutokset.

Joustava painonhallintatapa ei vaadi täydellistä kieltäytymistä tai pinnistelyä. Ennemmin tarvitset oman arjen pohdintaa ja omie​n voimavarojen ylläpitämistä.

Painonhallinta kannatt​aa nähdä osana antoisaa ja arvokasta elämää, mikä tarkoittaa henkilökohtaisesti hyödyllisten tekojen tekemistä.

Ylimääräiset kilot ovat kertyneet usein kuukausien ja vuosien aikana.

Siksi elämäntapamuutosten harkinnalle, valmistelulle ja harjoittelullekin kannattaa varata aikaa. Laihdutuskuurit eivät tätä huomioi. Jos laihdutat nopeasti tiukan ruokavalion avulla, et ehdi oppia esimerkiksi hallitsemaan mielitekoja.

Aina jossain kohtaa elämään kuuluu myös epämiellyttäviä tunteita ja kokemuksia. Painonhallintaa tukee, kun näet haasteilta tuntuvat hetket mahdollisuutena.

Pysyvä painonhallinta edellyttää harjoittelua, joka liittyy:

  • syömistottumuksiin
  • liikkumistottumuksiin
  • mielentaitoihin
  • uneen, palautumiseen ja stressinhallintaan.

Millä tavalla voit kehittää asennettasi joustavammaksi?




Painonhallinnassa onnistujia yhdistää salliva ja joustava ajattelu.