Energiankulutus ja säästöliekki

Teoriassa paino laskee, kun energiansaanti on kulutusta pienempää. Miksi painonlasku voi joskus pysähtyä? Mitä silloin voit tehdä?

Säästöliekki tarkoittaa kehon kokoon ja lihasmassaan nähden suhteettoman pientä energiankulutusta. Pitkäkestoisessa ja suuressa energiavajeessa elimistö pyrkii ennen pitkää säästämään energiaa.​

Paino ei enää laske ja voit kärsiä palelusta, ummetuksesta, sydämen sykkeen laskusta, lihasvoiman puutteesta ja väsymyksestä.

Vaikka elimistö olisikin laihduttaessa ryhtynyt säästämään energiaa, kyse on silti pienistä kalorimääristä. Liikkuminen, monipuolinen ruokavalio, säännöllinen ateriarytmi sekä veden riittävä juominen palauttavat tasapainon.

Energiantarvett​a vähentää erityisesti lihaskato. Se saattaa syntyä silloin, jos liikut liian vähän, saat liian vähän proteiineja tai laihdut turhan nopeasti. ​​​

Energiankulutusta saa luonnollisesti virkistettyä eniten lisäämällä liikuntaa.

Mihin keho kuluttaa energiaa?

Energiamäärä, jonka keho päivässä kuluttaa, muodostuu:
  • lepoenergiankulutuksesta eli perusaineenvaihdunnasta sekä
  • liikkumiseen kuluvasta ja
  • ruuansulatukseen kuluvasta energiasta.

Suurimman osan eli noin 60−70 % kokonaisenergiankulutuksesta muodostaa lepoenergian​kulutus. Levossa aivot, maksa ja lihakset kuluttavat energiasta päivittäin kukin noin viidenneksen, sydän ja munuaiset kymmenesosan sekä muut kudokset viidesosan.

Nukkuessa energiaa kuluu hieman vähemmän kuin hereillä levossa. 

Lepoenergiankulutus on suorassa suhteessa elimistön kokoon, etenkin lihasmassaan. Energiaa kuluu enemmän kun lihaksia on enemmän.

Lihomisen myötä kaikkien kudosten koko kasvaa, joten lepoenergiankulutus on suurempi kuin normaalipainoisilla. Jos paino nousee kymmenen kiloa, energiankulutus nousee noin 150 kaloria päivässä.

Ruuan käsittelyyn, pilkkomiseen, imeytymiseen ja varastointiin kuluu energiaa noin 10-15 % päivässä.

Aktiivisesti liikehtivä voi päivässä kuluttaa energiaa jopa 500 kaloria enemmän kuin paikoillaan oleva. Käsien nostelu, jalkojen heiluttelu ja pieni liikehdintä seisoessa voivat muuttaa arkea fyysisesti aktiivisemmaksi. 


Miksi pienemmät annoskoot eivät aina laihduta?

Laihtumisen jälkeen pienempi keho kuluttaa vähemmän energiaa. Pysyvä laihtuminen vaatii tällöin ruuasta saatavan energiamäärän vähentämistä.

Energiamäärän vähentä​minen ei aina tarkoita annoskokojen pienentämistä. Laihtumista tukee, kun suosit ruokia, jotka täyttävät mahaa vähemmällä energialla. Tämä on yksi syy, miksi kasviksia kannattaa nauttia runsaasti. 

Rasvaiset maito- ja lihatuotteet sekä runsaasti rasvaa sisältävät leivonnaiset sisältävät pienessä määrässä paljon energiaa. Siksi laihduttajan kannattaa nauttia niitä kohtuudella. Myös turhat hiilihydraatit ja proteiinit lihottavat.​ Lautasmalli auttaa kokoamaan täysipainoisia aterioita.​

Parhaiten saat virkistettyä aineenvaihduntaa liikunnalla.