Lihavuuden terveysriskit

Lihavuus lisää selvästi terveysriskejä, muttei aina. Myös elintavat ja geenit vaikuttavat lihavuuden liitännäissairauksien ilmenemiseen.

Lihavuuden terveysriskit

Lilalla värillä on merkitty lihavuuden aineenvaihduntavaikutuksia, punaisella mekaanisia ja oranssilla mentaalisia seurauksia. Kuva suurenee klikkaamalla. Kuva: Milja Viljamaa


Kun lihavuuden vaikutusta terveydelle kartoitetaan, kokonaisarvio metabolisista, ­mekaanisista ja mentaalisista seurauksista on tarpeen:

Metaboliset seuraukset

Lihavuuden aineenvaihduntavaikutuksista tiedetään paljon.

Lihavuus lisää merkittävästi seuraavien sairauksien riskiä:

  • tyypin 2 diabetes
  • rasvamaksa
  • kohonnut verenpaine
  • rasv​a-aineenvaihdunnan häiriöt
  • sepelvaltimotauti
  • metabolinen oireyhtymä

Lihavilla, joiden painoindeksi on yli 30, on normaalipainoisiin verrattuna jopa 20-kertainen riski sairastua tyypin 2 diabetekseen. Diabeteksen kehittyminen vie kuitenkin vuosia tai jopa vuosikymmeniä. Sokeriaineenvaihdunta ja paino ovat tiukasti kytköksissä toisiinsa. Tästä on hyötyä laihdutettaessa: muutamankin kilon laihduttaminen parantaa sokeriaineenvaihduntaa selvästi.

Erityisesti maksan rasvoittuminen altistaa sokeriaineenvaihdunnan häiriöille. Rasvamaksa vaikuttaa myös veren rasva-arvoihin, lisää veren hyytymistekijöitä ja altistaa matala-asteiselle, jatkuvalle tulehdukselle. Matala-asteisella tulehduksella tarkoitetaan tilaa, jossa keho erittää tulehdusta lisääviä välittäjäaineita. Se on eri asia kuin akuutti infektio. Pienikin laihtuminen vähentää maksan rasvaa.

Lihavan ihmisen verenpaine nousee, sillä suurempi keho vaatii sydämen suurta pumppaustilavuutta ja suurta verimäärää verenkierrossa. Myös verisuonten vastus on suurempi. Verenpainetta nostavat monenlaiset hormonimuutokset sekä sympaattisen hermoston aktivoituminen rasvakudoksen tuottamien tulehdusvälittäjäaineiden myötä. Jo neljän kilon laihtuminen alentaa verenpainetta.

Lihavuus nopeuttaa sepelvaltimotaudin etenemistä.

Metabolisella oireyhtymällä tarkoitetaan useiden aineenvaihduntahäiriöiden kasaumaa. Silloin häiriöitä on useimmiten sekä sokeri- että rasva-aineenvaihdunnassa ja verenpaineessa. 

Naisilla lihavuuden haitat voivat ilmetä kuukautiskierron häiriöinä, raskauteen ja synnytykseen liittyvinä ongelmina sekä vaihdevuosiongelmina. Monirakkulaiset munasarjat ovat lihavilla yleisempiä ja ne voivat aiheuttaa liiallista karvankasvua ja aknea.

Lihavuus muuttaa munasarjojen toimintaa ja siten heikentää naisten hedelmällisyyttä. Jo muutaman kilon pudottaminen parantaa mahdollisuuksia tulla raskaaksi aivan yhtä tehokkaasti kuin käyminen hedelmöityshoidoissa.

Lihavuus lisää vaihdevuosioireiden määrää ja voimakkuutta.

Miehillä lihavuus aiheuttaa erektiohäiriöitä, vähentää seksuaaliviettiä, madaltaa testosteronitasoa ja heikentää sperman laatua.

Mekaaniset seuraukset

Mekaaniset seuraukset haittaavat eniten arkea. Suuri paino tekee liikkumisesta raskasta ja hengittämisestä vaikeaa.

Yleisin lihavuudesta johtuva mekaaninen sairaus on nivelrikko. Suurin osa nivelrikosta esiintyy lonkassa, polvessa ja nilkassa, mutta lihavilla kipua aiheuttavaa nivelrikkoa esiintyy myös pikkunivelissä. 

Vatsaontelon rasvamassa työntää palleaa ylöspäin ja litistää keuhkoja, jolloin hengitystilavuus keuhkoissa jää pienemmäksi. Vatsaontelon paineen lisääntyminen voi aiheuttaa närästystä ja palleatyrää. Vatsaontelon paine voi aiheuttaa myös virtsankarkailua ja altistaa kohdunlaskeumalle.

Suuri paino heikentää unen laatua. Rasvamassan lisääntyminen aiheuttaa painetta kaulan ja nielun alueelle, mikä usein johtaa uniapneaan ja heikentää unen laatua. Uniapnea tarkoittaa unen aikaisia hengityskatkoksia, jotka kestävät vähintään kymmenen sekuntia kerrallaan.

Hengityskatkokset häiritsevät erityisesti syvää unta, jolloin palautuminen heikkenee ja stressihormonien pitoisuus suurenee. Uniapnean selvin oire on kuorsaus. Noin 10−15 kilon painonlasku voi puolittaa yöllisten hengityskatkojen määrän.

Lue lisää:

Mentaaliset seuraukset

Lihavuus ja psyykkinen hyvinvointi kulkevat käsi kädessä. Lihavuudesta johtuva psykososiaalinen ja henkinen kuormitus heikentävät:

  • mielialaa
  • itsetuntoa
  • ​elämänlaatua.

Lihavuus lisää nelin-viisinkertaisesti riskiä sairastua masennukseen. Masennus saattaa lisätä lihomista.

Psyykkinen hyvinvointi ja jaksaminen on tärkeä osa lihavuuden ehkäisyä ja hoitoa. Toisinaan on välttämätöntä hoitaa mielenterveyttä, jotta lihavuuden hoito onnistuisi.​

Lue lisää:


Pienikin painonpudotus auttaa ehkäisemään lihavuuden liitännäissairauksia.