Kuka kärsii lihavuudesta?

Painoindeksi on terveydenhuollossa vakiintunut tapa mitata lihavuutta. Suuri painoindeksi on useimmiten osoitus suurentuneesta rasvan määrästä. Videolla ylilääkäri Kirsi Pietiläinen selittää, miksei painoindeksi kuitenkaan kerro kaikkea terveystilasta.

Painon ja pituuden suhde eli painoindeksi (BMI, kg/m2) ei erottele lihas- ja rasvamassan eikä sisäelinten, aivojen ja luiden osuutta kokonaispainosta. Erittäin lihaksikas voi tulla määritellyksi painoindeksin perusteella lihavaksi. Silti suuri painoindeksi on useimmiten osoitus suurentuneesta rasvan määrästä.​

Vatsaontelon liikarasva lisää sairauksien vaaraa​

Jos kehossa on paljon rasvaa, aineenvaihduntahäiriöiden riski lisääntyy.

Rasvan kertyminen erityisesti vatsaontelon sisälle on haitallista. Rasvaa kertyy silloin myös elimiin, jotka ovat normaalisti lähes rasvattomia. Näitä elimiä ovat esim. maksa, lihakset, sydän, haima ja munuaiset.

Vatsalle kertyneen rasvan määrää arvioidaan mittaamalla vyötärönympärystä.​Vyötärönympärys kannattaa mitata myös silloin, jos ylipainoa ei ole paljon, mutta se painottuu vatsan seutuun.

Vyötärölihavuudesta puhutaan silloin, kun vyötärönympärys on miehillä yli 100 cm ja naisilla yli 90 cm.

Aineenvaihdunnan häiriöiden vaara on lievästi suurentunut, kun vyötärönympärys on miehillä yli 90 cm ja naisilla yli 80 cm.

Rasvan jakautumista arvioidaan myös katsomalla vartalon muotoa sekä tunnustelemalla rasvapoimuja käsin.

 

Milloin painon seuranta kannattaa?

Painon seuraaminen säännöllisesti eli joko päivittäinen tai vähintään joka viikko auttaa huomaamaan painon luontaisen muutaman kilon vaihtelun.

Seuranta on suositeltavaa ​etenkin painonpudotusvaiheessa ja laihduttamisen jälkeisinä kuukausi​na. Jos paino pysyy luontaisesti vakaana, punnitseminen ei ole välttämätöntä.

Painon kirjaaminen muistiin vihkoon tai mobiilisovelluksiin auttaa seuraamaan painon muutoksia sekä muuttamaan tarvittaessa syömistä ja liikkumista.​​​

Painon säännöllinen seuraaminen auttaa huomaamaan painon luontaiset vaihtelut.

Lisätietoa