Miten lihavuutta arvioidaan?

Painoindeksi on terveydenhuollossa vakiintunut tapa mitata lihavuutta. Videolla ylilääkäri Kirsi Pietiläinen selittää, miksi painoindeksi ei kuitenkaan kerro kaikkea terveydentilasta.

Mitä painoindeksi kertoo?

Suuri painoindeksi on useimmiten merkki suurentuneesta rasvan määrästä, mutta indeksi ei kerro kaikkea terveydentilasta. Painon ja pituuden suhde eli painoindeksi (BMI, kg/m2) ei erottele lihas- ja rasvamassan, sisäelinten, aivojen ja luiden osuutta kokonaispainosta. Tästä johtuen esimerkiksi erittäin lihaksikas henkilö voidaan painoindeksin perusteella määritellä lihavaksi. Useimmiten suuri painoindeksi on kuitenkin osoitus suurentuneesta rasvan määrästä.

Vatsaontelon liikarasva lisää sairauksien riskiä

Jos kehossa on paljon rasvaa, aineenvaihduntahäiriöiden riski kasvaa. Rasvan kertyminen erityisesti vatsaontelon sisälle on haitallista. Tällöin rasvaa kertyy myös elimiin, jotka ovat normaalisti lähes rasvattomia. Näitä elimiä ovat esimerkiksi maksa, lihakset, sydän, haima ja munuaiset.

Vatsalle kertyneen rasvan määrää ar​vioidaan mittaamalla vyötärönympärys. Ympärys kannattaa mitata myös silloin, kun ylipainoa ei ole paljon, mutta se painottuu vatsan seudulle. Vyötärölihavuudesta on kyse, kun vyötärönympärys on miehillä yli 100 cm ja naisilla yli 90 cm. Kun vyötärönympärys on miehillä yli 90 cm ja naisilla yli 80 cm, on aineenvaihdunnan häiriöiden vaara lievästi suurentunut.

Rasvan jakautumista kehossa arvioidaan myös katsomalla vartalon muotoa sekä tunnustelemalla rasvapoimuja käsin.

Milloin painoa kannattaa seurata?

Painon seuraaminen säännöllisesti eli päivittäin tai vähintään viikoittain auttaa huomaamaan painon luontaisen muutaman kilon vaihtelun. Painon seuraaminen on suositeltavaa etenkin painonpudotusvaiheessa ja laihduttamisen jälkeisinä kuukausina. Jos paino pysyy luontaisesti vakaana, punnitseminen ei ole välttämätöntä. Painon kirjaaminen muistiin vihkoon tai mobiilisovellukseen auttaa seuraamaan painon muutoksia ja tarvittaessa muuttamaan syömistä ja liikkumista. Terveyttä on tärkeää arvioida kokonaisuutena.

Painon säännöllinen seuraaminen auttaa huomaamaan painon luontaiset vaihtelut.
Seuraava sivu
laihduttaminen; terveys; painonhallinta; lihavuuden hoito; BMI; vyötärönympärys; lihavuus; ylipaino; painoindeksi; aineenvaihduntasairaus; laihdutus; painonhallintatalo

Päivitetty  14.7.2020