Milloin laihduttamista suositellaan?

Pelkän painolukeman sijaan on tärkeää arvioida terveyttä kokonaisuutena. 

Yksilöllinen arviointi avainasemassa

Joillain ihmisillä liikakilot lisäävät nopeasti sairastumisriskiä ja heikentävät jaksamista. Toiset taas pysyvät terveinä pitkään, ja elämä tuntuu laadukkaalta korkeista painolukemista huolimatta.

Jos terveydentila on hyvä, laihduttamisen tarve ei ole akuutti. Siitä huolimatta terveysriskejä ja laihtumisesta saavutettavia hyötyjä kannattaa arvioida pitkällä aikavälillä. Lihavuuden lääketieteelliseen kokonaisarvioon kuuluvat painoindeksin lisäksi

  • vyötärönympäryksen mittaaminen
  • terveydentilan ja hyvinvoinnin kartoittaminen
  • haastattelu elämäntilanteesta, elintavoista, painohistoriasta ja sukuhistoriasta
  • sairauksien, lääkitysten ja laboratoriokokeiden arviointi.

Milloin painoa kannattaa seurata?

Painon seuraaminen säännöllisesti auttaa huomaamaan painon luontaisen muutaman kilon vaihtelun. Painon seuraaminen on suositeltavaa etenkin painonpudotusvaiheessa ja laihduttamisen jälkeisinä kuukausina. Päivittäinen seuranta ei ole tarpeen, mutta useimmille sopii painonpudotusvaiheessa esimerkiksi kerran viikossa tapahtuva punnitus. Jos paino pysyy luontaisesti vakaana, punnitseminen ei ole välttämätöntä. Painon kirjaaminen muistiin vihkoon tai mobiilisovellukseen auttaa seuraamaan painon muutoksia ja tarvittaessa tekemään muutoksia elintapoihin. Jos painonseuranta aiheuttaa vaikeita tunteita tai stressiä, on hyvä pysähtyä asian äärelle ja pohtia, miksi näin on. Hae tarvittaessa keskusteluapua.

”Painon säännöllinen seuraaminen auttaa huomaamaan painon luontaiset vaihtelut.”
 

Kyllä

Päivitetty  5.10.2021