Univajeen yleistyminen

​Univajeen yleistyminen on yksi syy lihavuuden yleistymiseen. Univaje lisää lihavuuden riskiä lähes kaksinkertaiseksi.

​​​​

Uni säätelee merkittävästi painoa ja elimistön toimintaa

Unihäiriöiden hoito ja unesta huolehtiminen auttavat laihtumista ja painonhallintaa. Unen puute häiritsee monia elintoimintoja, kuten hormonieritystä, immuunipuolustusta ja keskushermoston toimintaa. Pitkään jatkuessaan univaje ja vuorokausirytmin häiriöt altistavat verenkiertoelimistön sairauksille ja tyypin 2​ diabetekselle. Univaje kasvattaa energiantarvetta, mikä ilmenee nälän tunteen voimistumisena.

Myös ravinto vaikuttaa uneen. Runsaasti rasvaa sisältävä ruokavalio johtaa unirytmin myöhästymiseen. Kun terveen ihmisen uni-valverytmi häiriintyy tai yöuni lyhenee, ruokahalua säätelevän leptiinihormonin määrä pienenee ja ruokahalu kasvaa.

Syvän unen puute aiheuttaa muutoksia insuliiniresistenssissä ja glukoosinsietokyvyssä, minkä seurauksena paino nousee.

Unettomuutta hoidetaan ensisijaisesti omatoimisella unenhuollolla.

Riittävä uni ja palautuminen ovat edellytyksiä sille, että jaksaa ylläpitää terveellisiä elämäntapoja

Edellinen sivuSeuraava sivu

 

Päivitetty  24.1.2020 9.24