Univajeen yleistyminen

​Univajeen yleistyminen on yksi syy lihavuuden yleistymiseen. Univaje lisää lihavuuden riskiä lähes kaksinkertaiseksi.

Uni säätelee merkittävästi painoa ja elimistön toimintaa

Riittävästä unesta huolehtiminen ja unihäiriöiden hoitaminen auttavat laihtumisessa ja painonhallinnassa. Unenpuute häiritsee monia elintoimintoja, kuten hormonieritystä, immuunipuolustusta ja keskushermoston toimintaa. Pitkään jatkuessaan univaje ja vuorokausirytmin häiriöt altistavat verenkiertoelimistön sairauksille ja tyypin 2 diabetekselle. Univaje kasvattaa energiantarvetta, mikä ilmenee nälän tunteen voimistumisena.

Myös ravinto vaikuttaa uneen. Runsaasti rasvaa sisältävä ruokavalio johtaa unirytmin myöhästymiseen. Kun terveen ihmisen uni-valverytmi häiriintyy tai yöuni lyhenee, ruokahalua säätelevän leptiinihormonin määrä vähenee ja ruokahalu kasvaa.

Syvän unen puute aiheuttaa muutoksia insuliiniresistenssissä ja glukoosinsietokyvyssä, minkä seurauksena paino nousee.

Unettomuutta hoidetaan ensisijaisesti omatoimisella unen huollolla.

Riittävä uni ja palautuminen ovat edellytyksiä sille, että jaksaa ylläpitää terveellisiä elämäntapoja.
Edellinen sivu Seuraava sivu
 

Päivitetty  14.7.2020