Työ-ja arkiliikunnan vähentyminen

Tänä päivänä on yleistä, että kaikenikäiset istuvat paljon sekä työssä että vapaa-ajalla. Istumisen vähentämiseen ja arjen aktiivisuuteen on kiinnitettävä tietoisemmin huomiota.

Istuva elämäntapa

Joka toinen suomalainen istuu päivittäin vähintään kuusi tuntia. Istumisella ja muulla paikallaanololla on yhteys useiden eri pitkäaikaissairauksien ilmaantumiseen. Kun istumme alas, kehomme suurten lihasryhmien aktiivisuus loppuu ja energiankulutus laskee lähes lepotasolle. Istuminen kuluttaa energiaa vain vähän enemmän kuin lepo makuulla. Lisäksi runsas istuminen kuormittaa yksipuolisesti kehon tukirakenteita.

Istumisen tauottaminen on todellinen terveysteko.

Arkisilla, pienilläkin muutoksilla on suuri vaikutus hyvinvointiin

Terveyden edistämiseksi vähäinenkin arki​liikkeen lisääminen kannattaa ja istumisen tauottaminen ja asennon vaihtelu ovat todellinen terveysteko. Istumista kannatta tauottaa kevyttä liikettä lisäämällä ja jaloittelemalla pitkin päivää. Arkiliikkeen lisäämisen kaltaisilla pienillä teoilla on lopulta iso merkitys hyvinvoinnille ja kaikenlainen liike sopii painonhallintaan.

Edellinen sivuSeuraava sivu

painonhallinta; lihavuuden hoito; painonhallintatalo; ylipaino; elintapamuutos; hyötyliikunta; lihavuus; istuminen; liikunta

Päivitetty  24.1.2020