Työ-ja arkiliikunnan vähentyminen

Nykyään on yleistä, että kaikenikäiset istuvat paljon sekä työssä että vapaa-ajalla. Istumisen vähentämiseen ja arjen aktiivisuuteen on kiinnitettävä tietoisemmin huomiota.

Istuva elämäntapa

Joka toinen suomalainen istuu päivittäin vähintään kuusi tuntia. Istumisella ja muulla paikallaanololla on yhteys useiden eri pitkäaikaissairauksien ilmaantumiseen. Kun istumme alas, kehomme suurten lihasryhmien aktiivisuus loppuu, ja energiankulutus laskee lähes lepotasolle. Istuminen kuluttaa vain vähän enemmän energiaa kuin lepo makuulla. Lisäksi runsas istuminen kuormittaa yksipuolisesti kehon tukirakenteita.

Istumisen tauottaminen on todellinen terveysteko.

Arkisilla, pienillä muutoksilla on suuri vaikutus hyvinvointiin

Kun tavoitteena on edistää terveyttä, vähäinenkin arkiliikkeen lisääminen kannattaa. Istumisen tauottaminen ja asennon vaihteleminen  ovat todellisia terveystekoja. Istumista kannatta tauottaa lisäämällä kevyttä liikettä ja jaloittelemalla pitkin päivää. Pienillä teoilla, kuten arkiliikkeen lisäämisellä, on iso merkitys hyvinvoinnille, ja kaikenlainen liike sopii painonhallintaan.

Edellinen sivu Seuraava sivu

painonhallinta; lihavuuden hoito; painonhallintatalo; ylipaino; elintapamuutos; hyötyliikunta; lihavuus; istuminen; liikunta

Päivitetty  14.7.2020