Liikunta

​​Liikunta auttaa leikkauksesta toipumisessa ja tukee uudessa elämäntavassa.

Leikkauksen jälkeen liikunta on hyvä aloittaa rauhallisesti tehoa ja kestoa vähitellen lisäten.

Ensimmäisten viikkojen ajan hyvää liikuntaa on rauhallinen kävely.

Kun suurin kilomäärä on leikkauksen jälkeen pudotettu, alkaa niin kutsuttu painonhallintav​​aihe. Tässä vaiheessa liikunnan rooli kasvaa entisestään. Sen vuoksi liikunta on erittäin tärkeää ottaa elämäntavaksi jo ennen leikkausta, jotta saavu​tettu painonpudotus jäisi pysyväksi.

Tärkeintä on liikkua päivittäin. Lihavuusleikkauksen jälkeen hyviä ja nivelystävällisiä liikuntamuotoja ovat esimerkiksi:

  • kävely
  • sauvakävely
  • uinti
  • vesijuoksu
  • pyöräily.

Lihavuusleikkauksen jälkeen voimaharjoittelu on erityisen tärkeää. Leikkauksen jälkeen paino putoaa nopeasti ja ilman lihaskuntoharjoittelua sekä riittävää proteiinin saantia on vaarana lihaskato. Lihaskadon ehkäisemiseksi onkin tärkeää huolehtia lihaskuntoharjoittelun lisäksi monipuolisesta ruokavaliosta.

Lihaskuntoharjoitteita tulisi alkaa tehdä jo ennen leikkaukseen menoa, jotta lihasmassa on mahdollisimman hyvä leikkaukseen mentäessä. Samalla harjoitusten suorittaminen muotoutuu hyvissä ajoin osaksi elämäntapaa.

Lihavuusleikkauksen jälkeen voimaharjoittelu on erityisen tärkeää.