Nuoren painonhallinta

Tarvitseeko nuoren laihduttaa? Kasvuiässä on tärkeä suunnata huomio omaa hyvinvointia tukeviin valintoihin laihduttelun sijaan. Liikkeelle voi lähteä arkisten tottumusten tarkastelusta.

Terveellisiin elintapoihin kannattaa kiinnittää aina huomiota, oli sitten ylipainoinen tai ei. Terveelliset valinnat pitävät yllä hyvää vireystilaa niin arjessa kuin liikunnassa. Syömistä ei kannata lähteä vähentämään, sillä kasvava keho tarvitsee energiaa ja laadukasta ruokaa. Erilaiset laihdutuskuurit eivät​ ole terveellisiä ja ravintoaineiden saanti voi jäädä liian vähäiseksi. Paino saattaa pudota aluksi nopeastikin, mutta usein kilot tulevat nopeasti takaisin. Oleellista on harjoitella sellaisia tottumuksia, jotka tuovat hyvää oloa ja jaksamista ja joita jaksaa noudattaa pidemmälläkin aikajänteellä. Kun arjen valinnat ovat pääosin terveellisiä, voi herkutellakin silloin tällöin.

Arjen ruokavalinnat

Säännöllinen rytmi vaikuttaa merkittävästi jaksamiseen ja painonhallintaan. Useimmille hyvä rytmi on kolme pääateriaa ja pari välipalaa 3-4 tunnin välein. Energiaa saa sopivasti, kun syö säännöllisesti ja koostaa ateriat lautasmallin mukaan. Monipuolinen aamiainen ja lounas antavat päivälle hyvän alun.

Vesi on hyvä janojuoma ja ruokajuomaksi sopii rasvaton maito tai piimä. Sokeripitoisista limsoista ja mehuista kertyy helposti turhia kaloreita, joten näitä kannattaa nauttia vain satunnaisesti.

Liikunnan iloa

Monipuolinen liikkuminen lisää hyvinvointia kokonaisvaltaisesti. Tärkeää on löytää itselle mieluisa tapa harrastaa liikuntaa. Aina liikkumaan ei tarvitse erikseen lähteä, vaan jo arkiliikunnalla on iso merkitys. Liikuntaa voi lisätä päivään pienillä valinnoilla:

  • Kävelemällä portaat hissin sijaan ja liikuskelemalla välitunnilla entistä enemmän.
  • Kulkemalla kouluun tai kavereille pyörällä tai kävellen.
  • Vaihtelemalla asentoa ja tauottamalla somettamista. Jokainen askel ja liikehetki kannattaa!

Riittävä uni

Kehittyminen, kasvaminen ja palautuminen edellyttävät riittävää nukkumista ja lepäämistä. Nuorelle sopiva yöunen määrä on noin 8-10 tuntia.

Kun olo on virkeä ja levännyt, jaksaa liikkua ja noudattaa terveitä elämäntapoja. Väsyneenä ruokahalu usein kasvaa ja tekee mieli napostella erilaisia herkkuja. Hyvää unta tukee, kun:

  • syö kevyen iltapalan
  • välttää kofeiinipitoisia juomia
  • rentoutuu noin kaksi tuntia ennen nukkumaan menoa
  • pitää iltarutiinit säännöllisinä
  • välttää ruutuaikaa juuri ennen nukkumaan menoa
  • pyrkii ylläpitämään samaa rytmiä sekä arkena että viikonloppuna.

Liikaa ruutuaikaa?

Ruutuaikaa television, tietokoneen tai pelikonsolin ääressä tulisi olla korkeintaan kaksi tuntia päivässä. Runsas ruutuaika voi vähentää päivittäistä liikkumista ja riittävää yöunta. Lisäksi ruudun ääressä tulee toisinaan naposteltua enemmän kuin muutoin. Tämä voi lisätä energiansaantia ja vaikuttaa painonhallintaan. Voisiko istumista tauottaa tai päivittäistä ruutuaikaa vähentää? Pelaamisesta pitävä voi kokeilla myös erilaisia liikkuen pelattavia konsolipelejä tai mobiilisovelluksia.

Edellinen sivuSeuraava sivu

lapsi; laihduttaminen; nuori; nuoret; painonhallintatalo; painonhallinta; lapset; ylipaino; elintapamuutos; laihdutus; lihavuuden hoito

Päivitetty  24.1.2020