Nuoren painonhallinta

Tarvitseeko nuoren laihduttaa? Kasvuiässä on tärkeää laihduttamiseen sijaan suunnata huomio omaa hyvinvointia tukeviin valintoihin. Liikkeelle voi lähteä arkisten tottumusten tarkastelusta.

​​​​​

Terveellisiin elintapoihin kannattaa kiinnittää huomiota riippumatta siitä, onko ylipainoinen vai ei. Terveelliset elintavat ylläpitävät hyvää vireystilaa arjessa ja liikuntaharrastuksissa. 

Syömistä ei kannata vähentää, sillä kasvava keho tarvitsee energiaa ja laadukasta ruokaa. Laihdutuskuurit eivät ole terveellisiä, ja niissä ravintoaineiden saanti voi jäädä liian vähäiseksi. Laihdutuskuurin alussa paino saattaa pudota nopeasti, mutta usein kilot tulevat myös nopeasti takaisin. Oleellista on harjoitella sellaisia tottumuksia, jotka tuovat hyvää oloa ja jaksamista ja joita voi noudattaa pidemmällä aikavälillä. Kun arjen valinnat ovat pääosin terveellisiä, silloin tällöin voi myös herkutella.

Arjen ruokavalinnat

Säännöllinen ruokarytmi vaikuttaa merkittävästi jaksamiseen ja painonhallintaan. Useimmille hyvä rytmi on kolme pääateriaa ja pari välipalaa niin, että aterioiden välissä on 3-4 tuntia. Kun syö säännöllisesti ja koostaa ateriat lautasmallin mukaan, energiaa saa sopivasti. Monipuolinen aamiainen ja lounas antavat päivälle hyvän alun.

Vesi on hyvä janojuoma, ruokajuomaksi sopii rasvaton maito tai piimä. Sokeripitoisista limsoista ja mehuista kertyy helposti turhia kaloreita, joten niitä kannattaa nauttia vain satunnaisesti.

Liikunnan ilo

Monipuolinen liikkuminen lisää hyvinvointia kokonaisvaltaisesti. Tärkeää on, että löytää itselle mieluisan tavan liikkua. Liikkumaan ei aina tarvitse lähteä erikseen, vaan jo arkiliikunnalla on iso merkitys. Liikuntaa voi lisätä pienillä valinnoilla:

  • Valitsee hissin sijaan portaat ja liikkuu enemmän välitunneilla.
  • Kulkee kouluun tai kavereille pyörällä tai kävellen.
  • Vaihtelee asentoa ja tauottaa somettamista. Jokainen askel ja liikuntahetki kannattaa!

Riittävä uni

Kehittyminen, kasvaminen ja palautuminen edellyttävät riittävää unta ja lepäämistä. Nuorelle sopiva yöunen määrä on noin 8-10 tuntia.

Kun olo on virkeä ja levännyt, jaksaa liikkua ja noudattaa terveitä elintapoja. Väsyneenä ruokahalu usein kasvaa ja tekee mieli napostella herkkuja. Hyvää unta voi tukea seuraavilla keinoilla​

  • syö kevyen iltapalan
  • välttää kofeiinipitoisia juomia
  • rentoutuu noin kaksi tuntia ennen nukkumaanmenoa
  • pitää kiinni säännöllisistä iltarutiineista
  • välttää ruutuaikaa juuri ennen nukkumaanmenoa
  • pyrkii ylläpitämään samaa rytmiä sekä arkena että viikonloppuna.

Liikaa ruutuaikaa?

Ruutuaikaa television, tietokoneen tai pelikonsolin ääressä tulisi olla korkeintaan kaksi tuntia päivässä. Runsas ruutuaika voi vähentää päivittäistä liikkumista ja riittävää yöunta. Lisäksi ruudun ääressä voi tulla naposteltua enemmän kuin muutoin. Tämä voi lisätä energiansaantia ja vaikuttaa painonhallintaan. Voisiko istumista tauottaa tai päivittäistä ruutuaikaa vähentää? Jos pitää pelaamisesta, voi kokeilla liikkuen pelattavia konsoli- ja mobiilipelejä. 

Edellinen sivu Seuraava sivu
lapsi; laihduttaminen; nuori; nuoret; painonhallintatalo; painonhallinta; lapset; ylipaino; elintapamuutos; laihdutus; lihavuuden hoito

Päivitetty  14.7.2020