Motion

Mängden motion har en stor inverkan på vikten.

Fetma minskar ofta på vardagsmotionen, eftersom det kan vara besvärligt och smärtsamt att röra på sig i en stor kropp. När vardagsmotionen minskar sjunker den fysiska konditionen och man orkar mindre.

Bantningen blir effektivare om du klarar av att sitta mindre och i stället göra mera sysslor stående. När man gör de små förändringarna regelbundna uppnår man goda resultat.

Små rörelser i stående ställning, som att lyfta på armarna och skaka på benen kan förbränna till och med 2000 kalorier i veckan, om man gör rörelserna regelbundet. Den som rör sig aktivt kan dagligen förbruka till och med 500 kalorier mer än den som sitter stilla.

Hurdan uthållighetsmotion passar den som bantar?

För den som bantar lönar det sig att kombinera uthållighetsträning och muskelträning. När musklerna växer ökar energiförbrukningen också i vila.

För den som har mycket övervikt rekommenderas motion som kan utövas gärna dagligen och i långa etapper. Då blir energiförbrukningen störst.

Trygga och hälsosamma motionsformer är:

  • gång
  • cykling
  • simning och annan vattensport
  • skidåkning

När man har mycket övervikt belastas framför allt ryggen och lederna i benen. Därför ska man undvika motion som innehåller kraftiga och snabba rörelser, stötar och dunsar.

Övning: Rör du på dig tillräckligt?

1. Skriv när och hur du rör på dig under en veckas tid.

Hjälpmedel:

  • schema för veckans motion (PDF)
  • aktivitetsarmband eller
  • mobilapplikation som antecknar ditt motionerande

2. Ta reda på om du rör på dig enligt rekommendationer.

Hjälpmedel:

Motionsrekommendation för 18–64-åringar:

3. Fundera på följande frågor:

  • Hurdan motion får mig att må bra?
  • Hurdan motion klarar jag av?
  • Påverkar mina erfarenheter från barndomen och skoltiden mitt motionerande?
  • Har jag tagit reda på alla motionsmöjligheter som finns nära mig?
  • Vad motiverar mig till att träna? En god vän, musik eller känslan som det ger mig?
  • Om min veckoträning inte är på den nivå som rekommenderas, vad skulle i så fall motivera mig till att röra på mig regelbundet?

Lär mera:

Borg P, Heinonen OJ, Haikarainen T. Liikunta. I boken: Lihavuus. Duodecim, 2015, 169–192.

Du kan spjälka upp veckans motion i 10 minuters doser