Medveten närvaro

För den som vill banta lönar det sig att träna medveten närvaro. Ju mer medveten du är om dina känslotillstånd desto bättre kan du följa din egen vilja i olika situationer som involverar mat. 

 
 

Tutkija Päivi Lappalainen kertoo, mistä painonhallinnan opettelussa hyödyllisissä tietoisuustaidoissa on kyse​.

Medveten närvaro, eller mindfulness, förstärker jaguppfattningen och förmågan att känna igen sina tankar och känslor.

Det går att träna medveten närvaro i nästan alla situationer. Till exempel när man äter, handlar mat, diskar, är ute på promenad eller diskuterar med sina nära och kära.

I praktiken går det till så att man i lugn och ro koncentrerar sig på det man gör i stunden, observerar den situation man befinner sig i och de tankar och känslor som situationen väcker i en själv.

Mindfulnessträning förstärker självkännedomen och förmågan att styra sina tankar. Ingen kan radera eller kontrollera sina tankar och känslor, därför är det viktigt att lära sig acceptera dem.

För att kunna acceptera dem krävs att man ändrar på sin inställning. Tankar är endast tankar och det är möjligt att ändra på den inre dialogen som de skapar.
Medveten närvaro kan handla om att lära sig ta avstånd till sitt sug efter godsaker genom att först acceptera suget. Eller att reflektera över hur ens tankar påverkar en själv i situationer som involverar mat.

Hälsoviktportens bantningsprogram innehåller övningar i medveten närvaro. Programmet erbjuds tills vidare på finska.

LoremBörja träna mindfulness (Hälsoviktportens motivationsvåg, på finska)