Painonhallintatalo sosiaalisessa mediassa
 

Testaa laihtumistarpeesi

Tämä testi on tilaisuutesi arvioida, onko sinulla tarvetta laihduttaa tai riittävän painavia syitä laihtumispäätöksen tekemiseksi. Saat testin lopussa yhteenvedon vastauksistasi.

1. Paljonko painat

Testaa olisiko sinulla lääketieteellisesti arvioiden tarvetta laihduttaa.

Laske painoindeksisi

=
??

Täytäthän molemmat kentät

Olen yli 18-vuotias

Jos olet alle 18-vuotias ja koet tarvitsevasi apua lihavuuden hoitoon, ota yhteys kouluterveydenhuoltoon tai omaan terveyskeskukseen. Painonhallintatalo.fi on tarkoitettu ensisijaisesti yli 18-vuotiaille. Jos sinua kiinnostaa olla jatkossa mukana rakentamassa Nuorten Painonhallintataloa, jätä meille yhteystietosi tästä.

Laske

Painoindeksisi on {...}: Alipainoinen

Sinulla ei ole lääketieteellisesti arvioiden tarvetta laihduttaa. Sairauksien vaara suurenee, jos painoindeksi on alle 18,5. Alipaino altistaa muun muassa luukadolle eli osteoporoosille. Nyt tärkeintä on huolehtia riittävästä energiansaannista ja riittävän tiheästä ateriarytmistä.

Painoindeksisi on {...}: Normaalipainoinen

Painoindeksin perusteella sinulla ei ole lääketieteellisesti arvioiden tarvetta laihduttaa. ​Elintapojen tarkistus on kuitenkin paikallaan, jos sinulla on todettu vyötärölihavuutta tai lihavuuteen liittyvien sairauksien esiasteina esimerkiksi korkea kolesteroli tai verenpaine.

Lue lisää:​​

Painoindeksisi on {...}: Ylipainoinen

Sinun kannattaa pohtia mitä hyödyt siitä, ettei paino tästä enää nousisi. ​​Lääketieteellisesti arvioiden laihduttaminen on tarpeen, jos sinulla on todettu vyötärölihavuutta tai lihavuuteen liittyvien sairauksien esiasteina esimerkiksi korkea kolesteroli tai verenpaine.​ Yli 60-vuotiaille​ suositeltava BMI on 24–29.

Painoindeksisi on {...}: Lihavuus

Lääketieteellisesti arvioiden laihduttaminen on tarpeen.​ Pelkkä paino ei kerro kaikkea, vaan lihavuuden hoidon tarve arvioidaan terveydenhuollossa painohistorian, kokonaisriskin arvioinnin ja elämäntilanteen pohjalta.​​
Keskustele sinua hoitavan lääkärin kanssa lihavuuden hoidosta ja motivaatiostasi pysyviin elämäntapamuutoksiin.

Painoindeksisi on {...}: Vaikea lihavuus

Lääketieteellisesti arvioiden laihduttaminen on tarpeen.​ Pelkkä paino ei kerro kaikkea, vaan lihavuuden hoidon tarve arvioidaan terveydenhuollossa painohistorian, kokonaisriskin arvioinnin ja elämäntilanteen pohjalta.​​
Keskustele sinua hoitavan lääkärin kanssa lihavuuden hoidosta ja ​motivaatiostasi pysyviin elämäntapamuutoksiin.

Painoindeksisi on {...}: Sairaalloinen lihavuus

Lääketieteellisesti arvioiden laihduttaminen on tarpeen.​ Pelkkä paino ei kerro kaikkea, vaan lihavuuden hoidon tarve arvioidaan terveydenhuollossa painohistorian, kokonaisriskin arvioinnin ja elämäntilanteen pohjalta.​​
Keskustele sinua hoitavan lääkärin kanssa lihavuuden hoidosta ja motivaatiostasi pysyviin elämäntapamuutoksiin.

2a. Harkinta: Onko sinulla riittävästi syitä laihduttamispäätöksen tekemiseksi?

Harkitse seuraavien väittämien avulla tarvettasi ja valmiuttasi terveystapojesi täsmäämiseen. Väittämiä on yhteensä kymmenen.

Väittämä 1:

 
Täysin eri mieltä
Jokseenkin eri mieltä
Ei samaa eikä eri mieltä
Jokseenkin samaa mieltä
Täysin samaa mieltä
Kysymys/vastaus 1 täysin eri mieltä 2 jokseenkin eri mieltä 3 ei samaa eikä eri mieltä 4 jokseenkin samaa mieltä 5 täysin samaa mieltä
Pelkään, että lihavuus heikentää terveyttäni

Et koe lihavuuden heikentävän terveyttäsi.

Hienoa, jos terveytesi on hyvällä mallilla!

Et ole varma, heikentääkö lihavuus terveyttäsi.

Hienoa, jos terveytesi on hyvällä mallilla!

Et osaa sanoa, vaikuttaako lihavuus terveyttäsi.

Hienoa, jos terveytesi on hyvällä mallilla!

Arvelet, että lihavuus heikentää terveyttäsi. Pyydä lääkäriltäsi arvio lihavuuden hoidon tarpeesta.

Pelkäät, että lihavuus
heikentää terveyttäsi. Pyydä lääkäriltäsi arvio lihavuuden hoidon tarpeesta. Samalla voit pyytää lähetteen  Terveyslaihdutusvalmennukseen.

Terveydenhoitoalan ammattilainen on kehottanut minua laihduttamaan viimeisen vuoden aikana

Terveydenhuollon ammattilainen on arvioinut, ettei sinulla ole lihavuuteen liittyviä terveysriskejä. Ellet ole käynyt hetkeen terveystarkastuksessa, ota yhteys sinua hoitavaan lääkäriin. 

Muistelet terveydenhuollon ammattilaisen arvioineen, ettei sinulla ole lihavuuteen liittyviä terveysriskejä. Ellet ole käynyt hetkeen terveystarkastuksessa, ota yhteys sinua hoitavaan lääkäriin. 

Ellet ole käynyt hetkeen terveystarkastuksessa, ota yhteys sinua hoitavaan lääkäriin.

Terveydenhuollon ammattilainen on arvioinut, että lihavuuteen liittyvät terveysriskit ovat sinulla lisääntyneet. Oletko jo tehnyt laihduttamispäätöksen?

Terveydenhuollon ammattilainen on arvioinut, että lihavuuteen liittyvät terveysriskit ovat sinulla lisääntyneet. Oletko jo tehnyt laihduttamispäätöksen?

Lihavuus vaikuttaa
haitallisesti itsetuntooni

Olet tyytyväinen itseesi sellaisena kuin olet.

Olet tyytyväinen itseesi sellaisena kuin olet.

Oletko pohtinut, miten tyytyväinen olet itseesi? Matka elämäntapojen muutokseen voi alkaa itsearvostuksen pohdinnoista.​​

Matka elämäntapojen muutokseen voi alkaa itsearvostuksen pohdinnoista.​​

Matka elämäntapojen muutokseen voi alkaa itsearvostuksen pohdinnoista.​​

Haluaisin tietää, miksi en onnistu pysyvässä painonhallinnassa

Olet hoksannut miten pysyvä painonhallinta onnistuu. 

Olet hoksannut ainakin jotain siitä, miten pysyvä painonhallinta onnistuu.​

Pysyvässä painonhallinnassa sinun ei tarvitse kieltäytyä mistään ja samaan aikaan sinun ei tarvitse sallia itsellesi kaikkea. Miten sovellat tätä omaan tilanteeseesi?

Pysyvässä painonhallinnassa sinun ei tarvitse kieltäytyä mistään ja samaan aikaan sinun ei tarvitse sallia itsellesi kaikkea. Miten sovellat tätä omaan tilanteeseesi?

Pysyvässä painonhallinnassa sinun ei tarvitse kieltäytyä mistään ja samaan aikaan sinun ei tarvitse sallia itsellesi kaikkea. Miten sovellat tätä omaan tilanteeseesi?

Stressi ja kiire vaikuttavat lihomiseeni

Stressi ja kiire eivät haittaa arkeasi tai vaikuta painoosi.

Stressi ja kiire eivät haittaa arkeasi tai vaikuta painoosi.

Et osaa sanoa, vaikuttavatko stressi ja kiire painoosi. Kuulostele kehoasi. Tunnistatko stressituntemuksia?

Koet, että stressi ja kiire haittaavat painonhallintaa. Harjoittele stressituntemusten lieventämistä ja huomaa vaikutus olossasi.​ Kun kiire helpottaa, saat enemmän voimavaroja painonhallintaan.

Koet, että stressi ja kiire haittaavat painonhallintaa. Harjoittele stressituntemusten lieventämistä ja huomaa vaikutus olossasi.​ Kun kiire helpottaa, saat enemmän voimavaroja painonhallintaan.

​Nykypainoni vaikuttaa väsymiseeni

Koet itsesi virkeäksi nykypainostasi huolimatta.

​Koet itsesi virkeäksi nykypainostasi huolimatta.​​

Et ole varma, vaikuttaako nykypainosi väsymiseesi.

Ylipaino kuormittaa elimistöä, mikä voi tuntua väsymisenä. Jo 5-10 prosentin painonpudotus virkistää.

Ylipaino kuormittaa elimistöä, mikä voi tuntua väsymisenä. Jo 5-10 prosentin painonpudotus virkistää.

Nykypainoni haittaa liikkumistani

​Hienoa, jaksat liikkua hyvin.

​Hienoa, jaksat liikkua hyvin.

Et ole varma, vaikuttaako paino liikkumiseesi. Kuulostele kehoasi. Miten se reagoi, jos vähennät istumista ja lisäät askareiden tekoa seisaaltaan?

​Kuulostele, miten keho ja mieli reagoivat, jos vähennät istumista ja lisäät askareiden tekoa seisaaltaan?

Kuulostele, miten keho ja mieli reagoivat, jos vähennät istumista ja lisäät askareiden tekoa seisaaltaan?

En pysty tekemään elämäntapamuutoksia

​Koet, että voit itse vaikuttaa elämäntapoihisi. Olet ehkä jo miettinyt juuri sinun arkeesi sopivia elämäntapamuutoksia.

Koet, että voit itse vaikuttaa elämäntapoihisi. Olet ehkä jo miettinyt juuri sinun arkeesi sopivia elämäntapamuutoksia

​Et ole varma, pystytkö tekemään elämäntapamuutoksia. Painonhallintatalon Motivaatiovaaka tarjoaa tukea muutokseen.

​Koet, ettet juuri nyt pysty tekemään elämäntapamuutoksia. Painonhallintatalon Motivaatiovaaka tarjoaa tukea muutokseen.

Koet, ettet juuri nyt pysty tekemään elämäntapamuutoksia. Painonhallintatalon Motivaatiovaaka tarjoaa tukea muutokseen.

​Olen valmis kokeilemaan  uusia arkisia tapoja, jotta laihtuisin

Kenties olet vasta alkuvaiheessa uusien tapojen kokeilussa. Mikä voisi olla pienin mahdollinen muutos, josta aloittaisit?

Kenties olet vasta alkuvaiheessa uusien tapojen kokeilussa. Mikä voisi olla pienin mahdollinen muutos, josta aloittaisit?

​Et ole varma, onko sinulla juuri nyt mahdollisuuksia kokeilla ja tutkia arkisia tapojasi.
Mikä voisi olla pienin mahdollinen muutos, josta aloittaisit?

​Olet valmis tutkimaan ja kokeilemaan uusia arkisia tapoja. Mikä voisi olla pienin mahdollinen muutos, josta aloittaisit?

Olet valmis tutkimaan ja kokeilemaan uusia arkisia tapoja. Mikä voisi olla pienin mahdollinen muutos, josta aloittaisit?

Minulla on nyt riittävästi voimavaroja ajatella laihduttamista

​Koet, että voimavarasi eivät riitä juuri nyt laihduttamiseen. Miten voisit vahvistaa voimavarojasi pienillä arkisilla ajatuksilla?​

​Koet, että voimavarasi eivät riitä juuri nyt laihduttamiseen. Miten voisit vahvistaa voimavarojasi pienillä arkisilla ajatuksilla?​

​Et ole varma voimavarojesi riittävyydestä juuri nyt. Miten voisit vahvistaa voimavarojasi pienillä arkisilla ajatuksilla?​

Koet, että voimavarasi kannustavat sinua laihduttamisen pohdintoihin.

​Koet, että voimavarasi kannustavat sinua laihduttamisen pohdintoihin.


2b. Arviointi: Mistä elämäntavasta sinun on helpoin aloittaa muutos?

Arvioi asteikolla 1-10 (1=en ole lainkaan kiinnostunut / ei ole tarvetta - 10=olen erittäin kiinnostunut), miten kiinnostunut olet muuttamaan seuraavia elämäntapojasi.

Näytä yhteenveto

Harkinnan yhteenveto

Arvioinnin yhteenveto

Kysymys/vastaus

vastaus 0-4

vastaus 5-7

vastaus 8-10

Painonhallinta

Et koe juuri nyt tarvitsevasi painonhallintaa. Tilanteet voivat muuttua. Säännöllinen oman arjen tutkiskelu voi antaa hahmottamaan muutostarpeita.

Olet jonkin verran kiinnostunut painonhallinnasta.

Mitkä ovat vahvuuksiasi? Ne voivat auttaa sinua ylläpitämään terveellisiä tapoja.

Olet hyvin kiinnostunut painonhallinnasta.

Mitkä ovat vahvuuksiasi? Ne voivat auttaa sinua ylläpitämään terveellisiä tapoja.

Ruokailu

Et ole kovin kiinnostunut muuttamaan syömistapojasi tai ruokavaliosi on jo perusterveellinen.

  • Jos korjattavaa tuntuisi olevan, voit tehdä kokeilun: Syö kasviksia tai vihanneksia 5-6 kourallista päivässä viikon ajan ja seuraa uuden tavan vaikutuksia.

Olet jonkin verran kiinnostunut muuttamaan syömistapojasi.

  • Listaa, mitä muutoksia kaipaat.

  • Käy lista läpi ja mieti, mistä kokeilusta sinun on helpointa aloittaa? Miten toteutat tapaa sinulle sopivalla tavalla esimerkiksi seuraavan kuukauden ajan?

Olet hyvin kiinnostunut muuttamaan syömistapojasi.

  • Listaa, mitä muutoksia kaipaat.

  • Käy lista läpi ja mieti, mistä kokeilusta sinun on helpointa aloittaa? Miten toteutat tottumusta sinulle sopivalla tavalla esimerkiksi seuraavan kuukauden ajan?

Liikunta

Et ole kovin kiinnostunut muuttamaan liikuntatottumuksiasi.

Jos terästäytyminen olisi tarpeen, voit haastaa itsesi miettimään, mitä voisi olla tapahtunut kuukauden päästä jos lisäät päiviisi arkiliikuntaa?

Jos et tarvitse muutosta liikuntatottumuksiisi, pohdi millaisia hyötyjä säännöllinen liikunta on sinulle antanut?

Olet jonkin verran kiinnostunut muuttamaan liikuntatottumuksiasi.

  • Mieti, mikä olisi sinulle mieleinen liikuntamuoto? 

  • Mihin kohtaan viikkoa annostelet liikkumisesi? Esimerkiksi käytkö vesijuoksemassa kerran viikossa 30 minuuttia, kävelemässä kaksi kertaa viikossa 45 minuuttia ja jumppaat yhtenä päivänä viikossa kotona puolituntisen.

Olet hyvin kiinnostunut muuttamaan liikuntatottumuksiasi.

  • Mieti, mikä olisi sinulle mieleinen liikuntamuoto? 

  • Mihin kohtaan viikkoa annostelet liikkumisesi? Esimerkiksi käytkö vesijuoksemassa kerran viikossa 30 minuuttia, kävelemässä kaksi kertaa viikossa 45 minuuttia ja jumppaat yhtenä päivänä viikossa kotona puolituntisen.​

​Tupakointi

​​Hienoa, jos et polta tai olet lopettanut tupakoinnin.

Jos harkitset lopettamista, pohdi, mitä hyviä ja mitä huonoja asioita tupakointi tuo elämääsi?

Olet valmis lopettamaan, kun sinusta tuntuu, että tupakointi tuo elämääsi enemmän huonoa kuin hyvää.

​Olet jonkin verran kiinnostunut lopettamaan tupakoinnin.

Tulevaan elämään ilman tupakkaa voit varautua pohtimalla jo nyt miten selviät tulevista tiukoista tilanteista, vähennät tupakointia pikkuhiljaa ja teet lopettamissuunnitelman.

​Olet hyvin kiinnostunut lopettamaan tupakoinnin.

Lopettamisen jälkeen keho alkaa vähitellen palautua tupakan myrkkyjen aiheuttamista vaurioista. Uusi elämäntapa vaatii sinnikkyyttä.

​Alkoholi

​Et ole kiinnostunut muuttamaan alkoholitottumuksiasi tai et koe muutostarvetta.​

Ennen muutospäätöstä punnitse, mitä hyviä ja huonoja asioita alkoholi tuo elämääsi?

Olet valmis muutokseen, kun sinusta tuntuu, että alkoholi tuo elämääsi enemmän huonoa kuin hyvää.

​Olet jonkin verran kiinnostunut muuttamaan alkoholitottumuksiasi.

Tulevaan elämään vähemmällä alkoholilla tai ilman alkoholia voit varautua pohtimalla jo nyt, miten selviät tulevista tiukoista tilanteista.

Tee vähentämis- tai lopettamissuunnitelma.

Olet hyvin kiinnostunut muuttamaan alkoholitottumuksiasi.

Valitse sinulle sopiva toimintatapa:

  • vähennä juomista välittömästi ja pysy siinä

  • vähennä juomista asteittain, kunnes olet saavuttanut alkoholin kohtuukäytön

  • lopeta heti ja jatka täysin raittiina​.​

    ​​

Elämäntapamuutos vaatii kokeiluja ja onnistumisten huomaamista pienissä asioissa. Pysyvässä painonhallinnassa mistään ei tarvitse kieltäytyä ja samaan aikaan itselle ei tarvitse sallia kaikkea.Opettele terveellistä painonhallintaa Terveyslaihdutusvalmennuksessa