Valmennuksen sisältö

Terveyslaihdutusvalmennus on 12 kuukauden verkkovalmennus, jossa voi oppia parempia elämäntapoja terveydenhuollon ammattilaisen tuella.

​​​​​​

Näin saat valmennuksesta parhaan hyödyn

Valmennuksen harjoituksille kannattaa varata oma säännöllinen viikoittainen aika, jotta harjoittelu säilyy osana arkeasi ja kehityt havainnoimaan, millaiset tekemiset vaikuttavat terveyteesi myönteisesti. Harjoitusten tarkoitus on auttaa sinua muuttamaan ajattelutapojasi, ja sitä kautta tottumuksesi voivat muuttua. Suunnittele harjoitteluaika omaan kalenteriin, jos se tuntuu luontevalta. Ajan varaaminen työskentelyyn auttaa voittamaan aloittamisen vaikeutta. Noin kuukauden välein ohjelma sisältää kertausharjoituksia ja omien tavoitteiden arviointia.​

Terveyslaihdutusvalmennuksen harjoitukset liittyvät ravintoon, liikuntaan, lepoon, mielentaitoihin ja arjen suunnitteluun. Viikkoistunto sisältää 5-10 eri osiota.

Yksi harjoitus voi olla:​

  • pohdintakysymyksiä
  • terveysarvio-kysely
  • päiväkirjatyökalu
  • oman elämän ja arjen suunnittelutehtävä
  • tavoitteiden asettamista ja seurantaa
  • tietoa
  • ​vinkkejä.

Tutkimusten mukaan viikottainen painon seuranta tukee painonhallintaa. Käy vaa'alla mieluiten aina samana päivänä ja samaan aikaan päivästä, mielellään aamuisin. Tallenna lukema Päiväkirja-työkaluun.

Ohjelma auttaa luomaan omia konkreettisia muutostavoitteita, joiden toteutumista seurataan säännöllisesti.Jatka harjoittelua ja pohdintoja arjen lomassa viikon varrella. 

Pohdi viikon lopuksi, missä olet viikon aikana onnistunut ja mitä uutta olet oivaltanut omista tottumuksistasi. Matkan varrella opit pysyvän muutoksen kannalta tärkeää itsearvioinnin taitoa.

Tukenasi terveydenhuollon ammattilainen

Sinulle nimetty terveyslaihdutusvalmentaja seuraa edistymistäsi ja kommentoi kirjallisesti harjoitusten yhteenvetoja. Voit lähettää valmentajallesi viestejä ja kysymyksiä. Hän vastaa niihin sovitussa aikataulussa.

Sovellukset

Valmennusohjelmaan kuuluu Terveyskylä Päiväkirja -sovellus, jonka voit ladata älypuhelimeen sovelluskaupasta. Päiväkirjassa voit​ viikon aikana seurata omien tavoitteiden toteutumista, painoa ja liikkumista.

Terveyslaihdutusvalmennukseen​ osallistujat saavat mahdollisuuden hyödyntää kuvallista ruokapäiväkirjasovellusta MealLoggeria osan valmennusajasta.

stressi; uni; tietoisuustaidot; liikunta; terveyslaihdutusvalmennus; ravitsemus; psykologia; painonhallinta
Päivitetty  4.6.2019 5.28