Valmennuksen sisältö

Terveyslaihdutusvalmennus on 12 kuukauden verkkovalmennus, jossa voi oppia parempia elämäntapoja terveydenhuollon ammattilaisen tuella.

Näin saat valmennuksesta parhaan hyödyn

Valmennuksen harjoituksille kannattaa varata oma säännöllinen viikoittainen aika, jotta harjoittelu säilyy osana arkeasi ja kehityt havainnoimaan, millaiset tekemiset vaikuttavat terveyteesi myönteisesti. Harjoitusten tarkoitus on auttaa sinua muuttamaan ajattelutapojasi, ja sitä kautta tottumuksesi voivat muuttua. Merkitse aika omaan kalenteriin, jos se tuntuu luontevalta. Ajan varaaminen työskentelyyn auttaa voittamaan aloittamisen vaikeutta. Parin kuukauden välein istunto sisältää kertausharjoituksia ja muutosmatkan arviointia.​

Terveyslaihdutusvalmennuksen harjoitukset liittyvät ravintoon, liikuntaan, lepoon, mielentaitoihin ja arjen suunnitteluun. Viikkoistunto sisältää 3-6 harjoitusta.

Yksi harjoitus voi olla:​

  • Kysely tai tietovisa
  • Kartoitus
  • Päiväkirjatyökalu
  • Oman elämän ja arjen suunnittelutehtävä
  • Tavoitteiden asettamista ja seurantaa
  • Pohdintakysymyksiä
  • ​Vinkkejä

Tutkimusten mukaan viikottainen painon seuranta tukee painonhallintaa. Käy vaa'alla mieluiten aina samana päivänä ja samaan aikaan päivästä, mielellään aamuisin. Tallenna lukema Paino -mittariin.

Ohjelma opastaa valitsemaan muutaman viikon välein uuden elintapatavoitteen, jonka toteutusta pääset harjoittelemaan osana arkeasi.

Jatka harjoittelua ja pohdintoja arjen lomassa viikon varrella. Ohjelma opastaa ja kannustaa sinua. Voit lähettää valmentajallesi viestejä ja kysymyksiä. Hän vastaa niihin sovitussa aikataulussa.

Pohdi viikon lopuksi, missä olet viikon aikana onnistunut ja mitä uutta olet oivaltanut omista tottumuksistasi. Kirjoita pohdintoja muistiin itsellesi. Matkan varrella opit pysyvän muutoksen kannalta tärkeää itsearvioinnin taitoa.

Tukenasi terveydenhuollon ammattilainen

Sinulle nimetty terveyslaihdutusvalmentaja seuraa edistymistäsi ja kommentoi kirjallisesti harjoitusten yhteenvetoja sekä vastaa tarvittaessa kysymyksiisi. Tarkenna yhteydenpitosuunnitelma valmentajasi kanssa. 

Sovellukset

Painonhallintatalon valmennusohjelmaan osallistuja voi jatkossa halutessaan ottaa käyttöönsä mobiilisovelluksia, joita on kehitetty ja testattu yhteistyössä palveluun osallistuvien potilaiden kanssa.

Terveyslaihdutusvalmennukseen osallistujat saavat käyttöönsä ruokapäiväkirjasovelluksen syksyllä 2016. Sovellus käyttää Finelin (THL) ruokadataa. Sovellus antaa asiakkaalle ohjaavaa palautetta ja kerää tarpeellisen tiedon ammattilaiselle valmiiksi ruokavalioanalyysin purkamista varten. Käyttäjä voi itse hallita tietojaan reaaliajassa. Ateriat ja ateriakokonaisuudet tallentuvat myöhempää käyttöä varten.