Valmennuksen peruspilarit

Terveyslaihdutusvalmennuksen harjoitukset tukevat kokonaisvaltaista elämäntapamuutosta. Ohjelman avulla löydät oman tavan syödä, liikkua, nukkua, rentoutua sekä käsitellä omia ajatuksia ja tunteita.

Harjoitukset perustuvat arvo- ja hyväksyntäpohjaisiin painonhallintamenetelmiin sekä ravitsemuspsykologian ja kognitiivisen käyttäytymisterapian tutkimuksiin. Harjoituksia on tällä hetkellä lähes 200 erilaista.

​Tutustu harjoitusteemoihin tarkemmin:

1. Motivaatio ja mielentaidot

Videolla psykologian professori Raimo Lappalainen vertaa painonhallintaa polkuun, jolla tarvitaan sinnikkyyttä ja hyvää suuntavaistoa​.

Terveyslaihdutusvalmennuksessa kannustetaan toiveikkuuteen. Painonhallinta nähdään polkuna, jossa on ylä- ja alamäkiä. Jokainen itse voi valita, miten polulla etenee. Kun itse valitut teot ovat pieniä ja yksinkertaisia, on niitä helppo toteuttaa ja silloin motivaatiokin vahvistuu. 

Painolukemaan ei kannata tuijottaa, vaan paino kannattaa nähdä seurauksena omista teoista.​​​

​2. Ravitsemus ja joustavat syömistavat​

Ravitsemusasiantuntija Laura Suojanen esittelee videolla Terveyslaihdutusvalmennuksen ravitsemusohjelman​.

Terveyslaihduttajan ravitsemuspolun harjoitusten avulla opit punnitsemaan syömiskäyttäytymiseen liittyviä ajatuksia, tunteita, tekoja ja olosuhteita.

Polulla harjoittelet joustavien syömistottumusten sovittamista osaksi omaa arkea ja pohdit, miten voit itse vaikuttaa syömiskäyttäytymiseen valinnoillasi ja taidoillasi.

Viikoittaisissa harjoitussessioissa opit suunnittelemaan syömistapojasi ja selkiyttämään painonhallinnan arkista kokonaisuutta.​

Uudet tottumukset vaativat pitkäjänteistä harjoittelua ja toistoa. Sinun ei tarvitse muuttaa kaikkia nykyisiä syömistapojasi, sillä painonhallinnassa kaiken ei tarvitse mennä oppikirjan mukaan. Kyllin hyvä riittää!

Polun ravitsemusharjoitukset perustuvat ravitsemussuosituksiin sekä lihavuuden hoidon ”Käypä hoito” suosituksiin. Taustalla on siis uusin tutkittu tieto.

3. Arkiliike ja terveysliikunta

Liikunnanohjaaja Stefan Westerback ja valmentaja Sirpa Arvonen esittelevät Terveyslaihdutusvalmennuksen liikuntaohjelman.

Terveyslaihdutusvalmennuksen liikuntaohjeissa huomioidaan erityisesti vakavan lihavuuden aiheuttamat liikkumisvaikeudet, lihavuuteen liittyvien sairauksien aiheuttamat rajoitteet sekä tasa-arvoiset mahdollisuudet harrastaa liikuntaa eri puolilla Suomea, kotioloissa sekä luonnossa.

Liikuntaohjelma noudattaa lihavuuden Käypä hoito- suosituksia sekä kansainväliseen tutkimukseen perustuvia terveysliikunnan suosituksia.

Harjoituksissa lähdetään liikkeelle motivoitumi​sesta arkiliikkeen lisäämiseen sekä heikon kuntotason edellyttämästä maltillisesta etenemisestä.

Terveyslaihdutusvalmennuksen liikuntaohjeet on tuottanut Sirpa Arvonen (KM) yhteistyössä liikunnanohjaaja Stefan Westerbackin ja asiantuntijana toimineen, UKK- instituutin johtaja Tommi Vasankarin kanssa.


4. Uni ja rentoutuminen

Terveyslaihdutusvalmennus sisältää terveellisiä elämäntapoja ja kokonaisvaltaisia hyvinvointitottumuksia tukevia harjoituksia.

Uneen, stressinhallintaan, rentoutumis- sekä tietoisuustaitoihin liittyvät harjoitukset kuuluvat valmennuksen osaksi, koska nämä teemat tutkitusti vaikuttavat lihavuuteen ja painonhallintaan.​​​

Lue myös: Kun nukut riittävästi ja osaat hallita stressiä, onnistut todennäköisemmin painonhallinnassa (Painonhallinnan ABC - Pysyvä painonhallinta)

​​​