Usein kysyttyä

Nopeassa laihdutuskuurissa on usein vikana se, että sitä on vaikea soveltaa arkeen eikä sitä jaksa noudattaa kauan. Painonhallintatalo.fi valmennusmalli tähtää pitkäaikaisesti pysyvään hyvinvointiin.

Miksi valmennus on niinkin pitkä kuin 12 kuukautta?

Painonnousu ja lihominen ovat tapahtuneet usein pikkuhiljaa vuosien kuluessa. Myös elämäntapoihin liittyvät tottumukset olet oppinut vuosien kuluessa.

Hyvinvointitottumukset ovat osa arjen kokonaisuutta, joten moni asia vaikuttaa painonhallintaan. Niinpä arkeen sopivia ja itselle istuvia tottumuksia on usein kokeiltava ja harjoiteltava rauhassa, yksi asia kerrallaan.

Usein pelkästään elämäntapamuutosten harkinta, valmistelu ja suunnittelu vievät aikaa puoli vuotta. Kun hyvinvointia ja hyvää mieltä tuottavia tottumuksia on kokeillut ja noudattanut, hyvinvointitottumusten vakiintuminen vie usein toiset pu​oli vuotta.

Tutkimuksista tiedetään, että laihduttamisessa on usein tiukin vaihe 2-3 kuukauden vaiheilla ja seuraavaksi puolen vuoden kohdalla. Niinpä uskomme, että tarvitset tukeamme säännöllisesti ja vähintään vuoden ajan.

Anna siis itsellesi aikaa harkita, valmistella, suunnitella ja kokeilla erilaisia hyvinvointitottumuksia. Tulokset näkyvät vielä vuosienkin päästä, kunhan etenet askel kerrallaan.​

Miksi terveyslaihduttaja ei saa valmiiksi laadittua laihdutusohjetta?

Laihdutuskuureissa annetaan usein tiukka syömisohjelma, jossa punnitaan ruoka-aineita tai lasketaan kaloreita. Olet kenties joskus kokeillutkin tällaisia dieettejä.

Kuinka kauan jaksoit keskittyä kaloreiden laskemiseen ja jokaisen suupalan punnitsemiseen? Kauanko jaksoit noudattaa jonkin toisen laatimaa ruokavaliosuunnitelmaa? Onnistuitko muuttamaan tapojasi ja laihtumaan pysyvästi? Oliko sinulla aikaa arjessa riittävästi ravinnon ympärillä pyöriville ajatuksille?

Maailmalla on paljon tutkittu laihduttamista ja sitä, miten laihtumisen tulos jäisi pysyväksi.

Tiedetään, että parhaaseen laihdutustulokseen pääsee joustavilla ajatuksilla eli ei liian tiukkoja sääntöjä noudattamalla. Pitkäaikainen painonhallinta onnistuu, kun ylläpidät arkeen ja elämän kokonaisuuteen sopivia tottumuksia.

Alusta asti on oleellista, että suunnittelet itse omia tekojasi. Me tuemme, neuvomme ja autamme sinua arvioimaan onnistumistasi - mutta emme anna täysin valmiita ohjeita.​

Miten onnistun uusien syömistottumusten omaksumisessa?

Tämänhetkinen ruokavaliosi sisältää varmasti jo hyviä, tuttuja tapoja. Arkisilla ja pienilläkin muutoksilla voi olla suuri vaikutus hyvinvointiisi ja samalla voit laihtua.

Terveyslaihdutusvalmennuksen ravitsemusharjoitusten avulla opit punnitsemaan syömiskäyttäytymiseen liittyviä ajatuksia, tunteita, tekoja ja olosuhteita.

Terveyslaihdutusvalmennuksessa harjoittelet joustavien syömistottumusten sovittamista osaksi omaa arkea ja pohdit, miten voit itse vaikuttaa syömiskäyttäytymiseen valinnoillasi ja taidoillasi. 

Uusien syömistottumusten omaksumiseen tarvitset pitkää pinnaa, koska käyttäytymismuutokset ovat oppimista ja oman kokemuksen kautta oivaltamista. ​​​​