Liikunta tukee hyvää lihavuusleikkaustulosta

Lihavuusleikkausta harkitsevan on tärkeää pohtia jo ennen leikkausta ruokailutottumusten lisäksi omia liikuntatottumuksia.

​​​ Liikunta on hyvä pyrkiä saamaan elämäntavaksi jo ennen leikkausta, jotta se muodostuu hyvissä ajoin luonnolliseksi osaksi joka viikkoista arkeasi. Sitä kautta se helpottaa leikkauksen jälkeistä painonhallintaasi sekä tukee leikkauksen jälkeistä saavutettua painonhallintatulosta ja pysyvien tulosten saavuttamista.

Hyvissä ajoin ennen leikkausta aloitettu lihaskuntoharjoittelu edistää leikkauksesta toipumista ja pysyvää painonhallintaa. Lihavuusleikkauksen jälkeen lihasmassaa häviää aina, ja mitä parempi lihaskunto on ennen leikkausta, sitä nopeampaa on toipuminenkin. Lihaskunnosta on erittäin tärkeää pitää huolta ​lihavuusleikkauksen jälkeen, koska se vaikuttaa päivittäiseen toimintakykyyn ja arkiaskareista selviytymiseen, töissä jaksamiseen, liikuntaharrastuksiin sekä painonhallintaan.

Tarkastele uuden ”liikuntapyramidin” sisältöä tarkemmin UKK- instituutin sivuilta ja pohdi, millaista liikuntaa oma arkesi tällä hetkellä sisältää.

Edellinen sivuSeur​​aava sivu

 

Päivitetty  14.2.2020