Mitä jos painoni alkaa taas nousta?

On tyypillistä, että paino vaihtelee muutamia kiloja. Kaksi-kolme vuotta leikkauksen jälkeen painonnousu on hyvin tavallista.

On tyypillistä, että paino vaihtelee muutamia kiloja.

Painonnousu saattaa herättää pettymystä ja pelkoa siitä, että paino nousee ennalleen. On kuitenkin tärkeää muistaa, että pieni painonnousu ei tarkoita, että peli olisi menetetty. Takapakit kuuluvat usein muutosprosessiin ja niistä voi oppia.

Sleeve-gastrektomian eli mahalaukun kavennusleikkauksen ja Roux-En-Y gastric bypass eli mahalaukun ohitus -leikkauksen jälkeen suurin painonlasku tapahtuu ensimmäisen puolen vuoden aikana. Noin puolella potilaista paino laskee vielä vuoteen saakka muutamia kiloja. Tämän jälkeen alkaa pari vuotta kestävä tasaantumisvaihe. Yhden saumaliitoksen mahalaukun ohitusleikkauksessa (mini-GBP) painonlasku jatkuu pidempään noin 1,5-2 vuotta lihavuusleikkauksen jälkeen.

Paino noususuunnassa?

Painonnousuvaihe on yleensä herkimmillään noin 2-5 vuotta leikkauksesta. Jos paino on selvästi jatkuvassa noususuunnassa, on tärkeää seurata painoa sekä tarkistaa liikunta- ja ruokailutottumukset. On hyvä pysähtyä pohtimaan, mikä on voinut aiheuttaa painosi nousun.

Esimerkiksi:

  • Onko ruokarytmissä, annostesi koossa tai sisällössä tapahtunut muutoksia?
  • Oletko liikkunut tarpeeksi?
  • Syötkö stressiin, ahdistukseen tai tylsyyteen?
  • Nukutko liian vähän?

Pohdi millaisia korjausliikkeitä voisit tehdä. Jos huomaat tunne- tai stressisyömisestä; mitä muita tapoja käsitellä tunteita voisit hyödyntää kuin syömistä?

Huomioithan myös alkoholin käytön, sillä se on yksi tavallinen syy painonnousuun lihavuusleikkauksen jälkeen. Pyydäthän apua herkästi tähän ongelmaan omalta terveysasemaltasi tai työterveydestä.

Jos painosi on noussut/on noususuunnassa, tarkista elämäntapasi ja pohdi, onko taustalla kenties jokin näistä:

Alkoholi

Alkoholi on merkittävä painon uudelleen nousun syy. Jopa joka kuudes potilas käyttää liikaa alkoholia lihavuusleikkauksen jälkeisinä vuosina. Sen ehkäisemiseksi suosittelemme, että alkoholia ei nautita lainkaan tai vain 1 annos satunnaisesti.

Napostelu

Napostelu –saattaa muodostua osaksi arkea vaivihkaa. Jos huomaat painon kääntyneen nousuun – tarkastele päivittäistä ruokailua ja pohdi onko napostelu syy painon nousuun.

Ateriarytmi

Lue lisää ateriarytmistä itsehoito-osiosta.

Liikunta

Säännöllinen noin 3 tuntia viikossa hikiliikuntaa auttaa merkittävästi painonhallinnassa – ota liikunta osaksi normaalia elämääsi.

Uni

Nukutko hyvin? Jos sinulle ei ole lihavuusleikkauksen selvittelyissä tehty uniapneatutkimuksia, saattaa olla aika tarkistaa ilmateiden auki pysyminen unipatjatutkimuksella etenkin, jos sinulla on päiväväsymystä tai kuorsaat. Riittävä ja hyvälaatuinen uni on avain päivän virkeyteen ja jaksamiseen.

Mieliala

Mikäli painon nousu masentaa, olisi tärkeää että et lohtusyö masennukseen – koeta löytää tunteiden hoitoon muuta apua ja muita keinoja. Pyydä tarvittaessa apua tähän.

Tiedetään, että lihavuusleikkauksen jälkeiseen painonnousuun annettu säännöllinen painonhallintaohjaus tuottaa tulosta. Jos huomaat painon olevan johdonmukaisesti noususuunnassa, pyydä siihen apua oman terveysasemasi lääkäriltäsi tai hakeudu ravitsemusterapeutille. Hyviä hoitomuotoja ovat muun muassa Painonhallintatalo.fi:n Terveyslaihdutusvalmennus (lääkärin lähete) ja painonhallintaryhmät. Mielihalun yllättäessä kokeile harjoituksia houkutuksen äärellä-osiossa.

Mistä muualta mielihyvää?

  • Jos koet, että haet mielihyvää elämääsi liiaksi syömisestä ja/tai juomisesta, pohdi, mitkä muut asiat voisivat tuoda sinulle hyvää oloa.
  • Pohdi sinulle mielihyvää tuottavia asioita elämässäsi ja tee niistä lista. Laita lista sitten vaikka jääkaapin oveen muistuttamaan pahan hetken varalle.
  • Voit muistella kaikkia niitä asioita, jotka ovat aiemmin tuottaneet tyydytystä sinulle.
  • Älä vaadi, että näiden asioiden huomioimisen tai tekemisen täytyisi juuri nyt tuntua miltään, havainnoi asioita yleisellä tasolla elämässäsi.
  • Yritä miettiä mahdollisimman pieniä asioita ja mahdollisimman monta tekijää, esimerkiksi kävely luonnossa, aamukahvi, ystävän kanssa keskustelu, kirjan lukeminen, tuoreet kukat.

HUS ylläpitää Mielenterveystalo.fi -nettiportaalia, josta löytyy työkaluja mielen hyvinvoinnin tueksi, omahoito-oppaita, oirenavigaattori ja runsaasti yhteystietoja. Pääset tutustumaan palveluihin tämän linkin kautta.

Painonhallintatalo.fi -nettiportaalin ”Itsehoito-osion” ja tämän linkin kautta löydät "Motivaatiovaa´an", jonka harjoitusten avulla voit saada tukea elämänmuutoksessa ja apua käsitellä siihen liittyvä ajatuksia ja tunteita.

Edellinen sivuSeuraava sivu

 

Päivitetty  13.2.2020 16.59