Mielihyvää liikunnasta

Liikunta voi olla hyvä stressinhallintakeino. Tärkeintä on löytää itselle mieluinen tapa liikkua tai olla aktiivinen. Niin vähäistä aktiivisuutta ei olekaan, etteikö sitä kannattaisi tehdä.

​​​​

Liikuntaa kehoa kuunnellen

Liikunnalla on suuri merkitys arjessa jaksamisen ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kannalta. Säännöllinen liikunta auttaa sietämään stressiä ja lievittää masentuneisuutta ja ahdistusta. Oleellista on löytää itselle mieluinen tapa liikkua.

Toisaalta liikunta voi olla myös stressitekijä. Raskas liikunta saa kehossa aikaan stressireaktion. Kuormittavassa elämäntilanteessa raskas liikunta voikin lisätä stressiä entisestään. Myös joustamaton suhtautuminen liikuntaan voi aiheuttaa stressiä, jos haastavassa elämäntilanteessa yrittää ylläpitää liian tiukkaa liikuntasuunnitelmaa.

Liikuntamuoto kannattaa valita kehoa kuunnellen. Kun voimavarat tuntuvat vähäisiltä, rentouttava ja palauttava liikunta, kuten rauhallinen jooga tai venyttely, on yleensä paras valinta. Jo muutaman minuutin ulkoilu tai niska-hartiajumppa kesken kiireisen työpäivän voi kirkastaa stressaantunutta mieltä.

Stressinhallintaa liikkeestä

  • Ulkoile luonnossa.
  • Kävele ystävän tai puolison kanssa.
  • Piipahda ulkona ja hengitä muutaman kerran syvään.
  • Vie roskat ja kierrä pidempää kautta takaisin.
  • Leiki lasten kanssa.
  • Pelaa joukkuepelejä - hyvässä seurassa saa ajatukset muualle.
  • Katsele ulos ikkunasta ja pyörittele hartioita.

Luonnossa oleminen alentaa verenpainetta, lievittää stressiä ja kohentaa mielialaa. Mielenterveystalon oppaasta löydät harjoituksia ja vinkkejä, joilla voit helposti lisätä luontokokemuksia arkeen.

Edellinen sivu Osion alkuun
stressi; ylipaino; painonhallinta; lihavuuden hoito; painonhallintatalo; lihavuus; laihtuminen; elintapamuutos; laihdutus; stressinhallinta; liikunta

Päivitetty  14.7.2020