Mielihyvää liikunnasta

Liikunta voi olla hyvä stressinhallintakeino. Tärkeintä on löytää itselleen mieluinen tapa liikkua tai olla aktiivinen. Niin vähäistä aktiivisuutta ei ole olemassakaan, etteikö sitä kannattaisi tehdä.

​​

Liikuntaa kehoa kuunnellen

Liikunnalla on suuri merkitys arjessa jaksamiseen ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Säännöllinen liikunta auttaa sietämään paremmin stressiä ja lievittää masentuneisuutta ja ahdistusta. Oleellista on löytää itselle mieluisa tapa liikkua.

Liikunta voi itsessään olla myös stressitekijä. Raskas liikunta saa kehossa aikaan stressireaktion. Kuormittavassa elämäntilanteessa raskas liikunta voikin siis lisätä eikä helpottaa stressiä. Myös joustamaton suhtautuminen liikuntaan voi saada aikaan stressiä, jos haastavassa elämäntilanteessa yrittää ylläpitää liian tiukkaa liikuntasuunnitelmaa.

Liikuntamuoto kannattaa valita omaa kehoa kuunnellen. Kun voimavarat tuntuvat vähäisiltä, rentouttava ja palauttava liikunta, kuten rauhallinen jooga tai venyttely, on yleensä parasta. Jo muutaman minuutin ulkoilu ja raikkaan ilman hengittely tai niska-hartiajumppa kesken kiireisen työpäivän voivat kirkastaa stressaantunutta mieltä.

Stressinhallintaa liikkeestä:

  • Ulkoile luonnossa.
  • Kävele ystävän tai puolison kanssa.
  • Piipahda ulkona ja hengitä muutaman kerran syvään.
  • Vie roskat ja kierrä pidempää kautta takaisin.
  • Leiki lasten kanssa.
  • Pelaa joukkuepelejä, hyvässä seurassa saa ajatukset muualle.
  • Katsele ulos ikkunasta ja pyörittele hartioita.

Luonnossa oleilu alentaa verenpainetta, lievittää stressiä ja kohentaa mielialaa. Mielenterveystalon oppaasta löydät harjoituksia ja vinkkejä, miten voit lisätä helposti luontokokemuksia arkeen.

Edellinen sivuOsion alkuun

stressi; ylipaino; painonhallinta; lihavuuden hoito; painonhallintatalo; lihavuus; laihtuminen; elintapamuutos; laihdutus; stressinhallinta; liikunta

Päivitetty  14.2.2020