Riittävästi proteiinia

Proteiini on tärkeää painonhallinnassa. Proteiinipitoinen ruoka auttaa pysymään kylläisenä, ja laihduttaessa se ehkäisee lihaskatoa.

Huolehdi proteiininsaannista

Riittävä proteiinimäärä on useimmille laihduttajille 80-120 grammaa päivässä. Proteiinin tarve ​vaihtelee painon mukaan, ja myös sen mukaan, laihtuuko vai pysyykö paino tasaisena. Laihdutettaessa proteiinia tarvitaan lihaskadon ehkäisemiseen. Alle 100 kiloa painavalle laihduttajalle karkea muistisääntö on yksi gramma proteiinia kutakin kehon painokiloa kohden. Esimerkiksi 90 kiloa painavalle tavoitteena on 90 grammaa proteiinia päivässä. Jos painoa on enemmän, proteiinin tarvekin kasvaa.

Proteiinia saat:

  • lihasta, kalasta, kanasta ja kananmunasta
  • maidosta, juustosta ja muista maitotuotteista
  • herneistä, pavuista, linsseistä ja soijasta
  • kasviproteiinivalmisteista
  • pähkinöistä ja siemenistä
  • täysjyväviljasta.
Proteiinia on hyvä saada lähes joka aterialla aamiaisesta iltapalaan.

Saat riittävästi proteiinia, kun toteutat lautasmallia ja nautit proteiinipitoisia elintarvikkeita useimmilla aterioilla, aina aamiaisesta iltapalaan. Suomalaisten ravitsemussuositusten mukaan valtimotauteihin sairastuneilla kananmunan keltuaisen käyttöä on hyvä rajoittaa noin 3-4 kappaleeseen viikossa.

Edellinen sivuSeuraava sivu

laihduttaminen; painonhallinta; painonhallintatalo; proteiini; ruokavalio; laihdutus

Päivitetty  24.1.2020 13.37