Joustava ruokavalio tukee painonhallintaa

Painonhallitsijan ei kannata jakaa ruokia kiellettyihin ja sallittuihin. Kun arjen päivittäiset valinnat ovat kunnossa, voi herkutellakin hyvällä omallatunnolla.

Kohti joustavampaa syömistapaa

Joustavaa on syödä yksittäisellä aterialla laadukkaasti sen verran kuin tuntuu sopivalta. Syömisen jälkeen kuuluu olla kylläinen olo niin, että nälkä pysyy poissa 3−5 tunnin ajan.

Monet asiat vaikuttavat siihen, kuinka paljon kerralla syöt. Jo ruokaa laittaessa tai ruokapöytään istahtaessa herkistyt ruuan näkemiselle ja aromeille. Ruuan ulkonäkö, rakenne, maku ja haju sekä syömiseen liittyvät aiemmat kokemukset ja uskomukset vaikuttavat syömisen määrään. Jos pelkäät syöväsi liikaa, se todennäköisesti toteutuukin.

Rauhallinen syömistilanne, keskittynyt syöminen ja huolellinen pureskelu helpottavat kylläisyyden tunteen tunnistamista.Rajoitukset ja kiellot pitävät yllä liian vähäistä syömistä. Tällöin ruokaan liittyvät ajatukset ja mieliteot usein vain lisääntyvät.

Liian tiukka ruokavalion kontrolloiminen ja ehdottomuus voi johtaa lopulta hallitsemattomaan syömiseen ja esimerkiksi rajoitetun herkun ahmimiseen. Siksi sopiva herkuttelu kuuluu myös painostaan huolehtivan elämään. Jollekin sopiva herkuttelun määrä on kerran viikossa, toiselle voi sopia pieni herkkuhetki useamman kerran viikossa. Oleellista on sopia itsensä kanssa, kuinka usein ja minkä verran syö herkkuja.

Kun arjen päivittäiset valinnat ovat kunnossa, voit herkutellakin hyvällä omallatunnolla

Joustava suhde syömiseen vaatii hieman opettelua. Tärkeintä on huolehtia ennen kaikkea säännöllisestä, monipuolisesta ja riittävästä syömisestä ja opetella syömään kaikkea kohtuudella.

Terveellisten aterioiden valmistamisesta on tullut minulle elämäntapa. Kaikista eniten minua on auttanut ajatus siitä, että ei ole maailmanloppu, jos joskus herkuttelen.
Tietolähde

Borg P. Kirjassa: Lihavuus. Duodecim, 2015

  • Syömistottumukset, s. 128-144.
  • Ruokavalinnat, s. 145-160.

Edellinen sivuOsion alkuun

ruokavalio; laihduttaminen; painonhallinta; laihdutus; painonhallintatalo

Päivitetty  7.4.2020 12.28