Hyvä annoskoko

Sopiva annoskoko auttaa takaamaan kohtuullisen energiansaannin ja riittävän kylläisyyden. Lautasmalli on hyvä tapa koostaa monipuolinen ateria.

Toimiva lautasmalli

Syömällä säännöllisesti ja tasaisesti pitkin päivää pärjäät pienemmillä annoksilla ja vältyt tankkaamasta kerralla liian suuria ruokamääriä. Annoskokoa voit pienentää valitsemalla pienemmät lautaset, lasit ja mukit.

Ottamalla ruokaa lautasmallin mukaisesti voit pienentää aterian energiamäärää ja koostaa aterian terveelliseksi ja monipuoliseksi.

Lautasmallin periaate on yksinkertainen, mutta toimiva:
  • Puolet annoksesta kasviksia, marjoja ja hedelmiä tuoreena, lämpimänä tai pääruoan joukossa.
  • Neljännes kalaa, kanaa, papuja, linssejä, lihaa tai kananmunaa.
  • Neljännes täysjyväviljatuotteita tai perunaa.

Lautasmalli opastaa annostelemaan lautaselle kasviksia noin puolet annoksesta. Lautasmallin periaatetta voi toteuttaa myös keittoaterialla, välipalalla tai aamiaisella.

Edellinen sivuSeuraava sivu

laihduttaminen; painonhallinta; painonhallintatalo; annoskoko; ruokavalio; laihdutus

Päivitetty  24.1.2020