Testaa laihtumistarpeesi

Tämä testi on tilaisuutesi arvioida, onko sinulla tarvetta laihduttaa tai riittävän painavia syitä laihtumispäätöksen tekemiseksi. Saat testien lopussa yhteenvedon vastauksistasi.

​​

Paljonko painat

Testaa olisiko sinulla lääketieteellisesti arvioiden tarvetta laihduttaa.

Laske painoindeksisi

Täytäthän molemmat kentät

Olen yli 18-vuotias

Jos olet alle 18-vuotias ja koet tarvitsevasi apua lihavuuden hoitoon, ota yhteys kouluterveydenhuoltoon tai omaan terveyskeskukseen. Painonhallintatalo.fi on tarkoitettu ensisijaisesti yli 18-vuotiaille. Jos sinua kiinnostaa olla jatkossa mukana rakentamassa Nuorten Painonhallintataloa, jätä meille yhteystietosi tästä.

​​

Harkinta

Pysyvästi onnistuvat elintapamuutokset edellyttävät pohdintaa ja valmistelua. Harkitse seuraavien väittämien avulla tarvettasi ja valmiuttasi muuttaa hyvinvointitottumuksiasi. Väittämiä on yhteensä yksitoista.

Väittämä 1:

Väittämä
Täysin eri mieltä
Jokseenkin eri mieltä
Ei samaa eikä eri mieltä
Jokseenkin samaa mieltä
Täysin samaa mieltä
Kysymys/vastaus 1 täysin eri mieltä 2 jokseenkin eri mieltä 3 ei samaa eikä eri mieltä 4 jokseenkin samaa mieltä 5 täysin samaa mieltä
Minulla on nyt riittävästi voimavaroja ajatella laihduttamista.

Pohdi, mitkä asiat tuovat sinulle hyvää oloa ja jaksamista. Mitä pientä voisit tehdä jo tänään vahvistaaksesi voimavarojasi?

Pohdi, mitkä asiat tuovat sinulle hyvää oloa ja jaksamista. Mitä pientä voisit tehdä jo tänään vahvistaaksesi voimavarojasi?

Mieti hetki, mihin käytät aikaasi ja voimavarojasi tämänhetkisessä elämässäsi.

Ovatko vaatimukset ja voimavarat tällä hetkellä tasapainossa ja löytyykö aikaa oman hyvinvoinnin vaalimiseen? Mitkä ovat tärkeimpiä asioita, jotka auttavat sinua jaksamaan?

Hienoa, että voimavarasi kannustavat sinua pohtimaan laihduttamista. Mitkä ovat tärkeimpiä asioita, jotka auttavat sinua jaksamaan?

Hienoa, että sinulla on riittävästi voimavaroja painonhallintaan. Mitkä ovat tärkeimpiä asioita, jotka auttavat sinua jaksamaan?

Pelkään, että nykyinen painoni heikentää terveyttäni.

Hienoa, jos terveytesi on hyvällä mallilla!

Pelkkä paino ei määrittele terveyttä eikä kerro laihdutustarpeesta. Jos lihavuuden vaikutus terveyteen mietityttää, käy lukemassa lisää:

Pelkkä paino ei määrittele terveyttä eikä kerro laihdutustarpeesta. Jos lihavuuden vaikutus terveyteen mietityttää, käy lukemassa lisää:

Lääkärisi osaa auttaa sinua lihavuuden hoidon tarpeen arvioinnissa.

Lääkärisi osaa auttaa sinua lihavuuden hoidon tarpeen arvioinnissa. Samalla voit pyytää lähetteen Terveyslaihdutusvalmennukseen.

Terveydenhoitoalan ammattilainen on kehottanut minua laihduttamaan viimeisen vuoden aikana.

Terveydenhuollon ammattilainen on arvioinut, ettei sinulla ole lihavuuteen liittyviä terveysriskejä. Ellet ole käynyt hetkeen terveystarkastuksessa, ota yhteys sinua hoitavaan lääkäriin.

Muistelet terveydenhuollon ammattilaisen arvioineen, ettei sinulla ole lihavuuteen liittyviä terveysriskejä. Ellet ole käynyt hetkeen terveystarkastuksessa, ota yhteys sinua hoitavaan lääkäriin.

Ellet ole käynyt hetkeen terveystarkastuksessa, ota yhteys sinua hoitavaan lääkäriin.

Terveydenhuollon ammattilainen on arvioinut, että lihavuuteen liittyvät terveysriskit ovat sinulla lisääntyneet. Oletko jo tehnyt laihduttamispäätöksen?

Terveydenhuollon ammattilainen on arvioinut, että lihavuuteen liittyvät terveysriskit ovat sinulla lisääntyneet. Oletko jo tehnyt laihduttamispäätöksen?

Painoni vaikuttaa haitallisesti itsetuntooni.

Mahtavaa, se on upea pohja jatkaa hyvinvointitekoja itsellesi!

Hyvä, jos olet tyytyväinen itseesi sellaisena kuin olet. Se on hyvä pohja jatkaa hyvinvointitekoja itsellesi.

Olisiko tänään hyvä hetki pohtia, miten tyytyväinen olet itseesi? Matka elämäntapojen muutokseen voi alkaa itsearvostuksen pohdinnoista.

Mistä voisit tänään kiittää itseäsi tai mikä lempeän teon voisit tänään itsellesi tehdä?

Matka elämäntapojen muutokseen voi alkaa itsearvostuksen pohdinnoista.

Mistä voisit tänään kiittää itseäsi tai mikä lempeän teon voisit tänään itsellesi tehdä?

Matka elämäntapojen muutokseen voi alkaa itsearvostuksen pohdinnoista.

Mistä voisit tänään kiittää itseäsi tai mikä lempeän teon voisit tänään itsellesi tehdä?

Haluaisin tietää, miksi en onnistu pysyvässä painonhallinnassa.

Olet tainnut löytää jo sinulle sopivia keinoja pysyvässä painonhallinnassa onnistumiseksi. Hienoa!

Olet tainnut löytää jo joitain toimivia keinoja pysyvässä painonhallinnassa onnistumiseksi. Miten voisit lisätä tai vahvistaa näitä keinoja?

Pysyvässä painonhallinnassa sinun ei tarvitse kieltäytyä mistään ja samaan aikaan sinun ei tarvitse sallia itsellesi kaikkea. Miten voisit soveltaa tätä omaan tilanteeseesi?

Pohdi myös, mikä on aikaisemmin auttanut sinua painonhallinnassa ja mistä kokemuksista sinulle voisi olla hyötyä nykyisissä pohdinnoissa?

Pysyvässä painonhallinnassa sinun ei tarvitse kieltäytyä mistään ja samaan aikaan sinun ei tarvitse sallia itsellesi kaikkea. Miten voisit soveltaa tätä omaan tilanteeseesi?

Pohdi myös, mikä on aikaisemmin auttanut sinua painonhallinnassa ja mistä kokemuksista sinulle voisi olla hyötyä nykyisissä pohdinnoissa?

Pysyvässä painonhallinnassa sinun ei tarvitse kieltäytyä mistään ja samaan aikaan sinun ei tarvitse sallia itsellesi kaikkea. Miten voisit soveltaa tätä omaan tilanteeseesi?

Pohdi myös, mikä on aikaisemmin auttanut sinua painonhallinnassa ja mistä kokemuksista sinulle voisi olla hyötyä nykyisissä pohdinnoissa?

Stressi ja kiire vaikuttavat painonhallintaani.

Olet selvästi löytänyt juuri sinulle sopivia tapoja palautua stressistä. Hienoa!

Olet selvästi löytänyt juuri sinulle sopivia tapoja palautua stressistä. Hienoa!

Kuulostele kehoasi. Tunnistatko stressituntemuksia?

Mitä vaikutuksia olet huomannut stressillä olevaan uneen, liikuntaan tai syömiseen?

Pohdi omia palautumiskeinojasi. Miten osaat rentoutua lyhyesti, kesken kiireiden? Entä miten rentoudut vapaa-ajalla tai viikonloppuna? Kun kiire ja stressi helpottavat, saat enemmän voimavaroja painonhallintaan.

Harjoittele stressituntemusten lieventämistä ja huomaa vaikutus olossasi.

Pohdi omia palautumiskeinojasi. Miten osaat rentoutua lyhyesti, kesken kiireiden? Entä miten rentoudut vapaa-ajalla tai viikonloppuna? Kun kiire ja stressi helpottavat, saat enemmän voimavaroja painonhallintaan

Harjoittele stressituntemusten lieventämistä ja huomaa vaikutus olossasi.

Painoni vaikuttaa jaksamiseeni.

Mahtavaa, että koet itsesi tällä hetkellä virkeäksi ja energiseksi, painostasi riippumatta.

Hienoa, että koet itsesi tällä hetkellä virkeäksi ja energiseksi, painostasi riippumatta.

Kuinka virkeäksi tunnet itsesi tällä hetkellä?

Vaikuttaako nykyinen painosi siihen, mitä jaksat arjessasi tehdä?

Ylipaino kuormittaa elimistöä, mikä voi tuntua väsymisenä. Jo 5-10 prosentin painonpudotus virkistää ja tuo lisää energiaa.

Lue lisää:

Ylipaino kuormittaa elimistöä, mikä voi tuntua väsymisenä. Jo 5-10 prosentin painonpudotus virkistää ja tuo lisää energiaa.

Lue lisää:

Nykyinen painoni vaikeuttaa liikkumistani.

Hienoa, että jaksat liikkua hyvin. Millainen liikunta tuottaa sinulle hyvää oloa?

Hienoa, että jaksat liikkua hyvin. Millainen liikunta tuottaa sinulle hyvää oloa?

Kuulostele, miten keho ja mieli reagoivat, jos vähennät istumista ja lisäät arkeen pientä liikettä.

Aina ei tarvitse lähteä liikkumaan vaan jo arkiarkiivisuuden lisääminen tuo terveyshyötyjä ja lisää jaksamista. Kuulostele, miten keho ja mieli reagoivat, jos vähennät istumista ja lisäät arkeen pientä liikettä.

Vinkkejä ja tukea liikunnan aloittamiseen löydät Itsehoidon Liikunta-osiosta.

Aina ei tarvitse lähteä liikkumaan vaan jo arkiaktiivisuuden lisääminen tuo terveyshyötyjä ja lisää jaksamista. Kuulostele, miten keho ja mieli reagoivat, jos vähennät istumista ja lisäät arkeen pientä liikettä.

Vinkkejä ja tukea liikunnan aloittamiseen löydät Itsehoidon Liikunta-osiosta.

Minulla ei ole tarpeeksi tukea elintapamuutosten tekemiseen.

Hienoa! Tuki ja kannustus ovat tärkeitä elintapamuutoksen onnistumiseksi. Onko vielä jotain, missä lisätuki voisi auttaa sinua elintapamuutoksen tekemisessä?

Hienoa! Tuki ja kannustus ovat tärkeitä elintapamuutoksen onnistumiseksi. Onko vielä jotain, missä lisätuki voisi auttaa sinua elintapamuutoksen tekemisessä?

Tuki ja kannustus ovat tärkeitä elintapamuutoksen onnistumiselle. Kelle voisit kertoa tavoitteistasi? Ketä voisit pyytää tukemaan sinua?

Tue kehon ja mielen hyvinvointia helppojen ja yksinkertaisten harjoitusten avulla Itsehoito-osiossa. Terveyslaihdutusvalmennuksessa voit oppia parempia elämäntapoja terveydenhuollon ammattilaisen tuella.

Tuki ja kannustus ovat tärkeitä elintapamuutoksen onnistumiselle. Kelle voisit kertoa tavoitteistasi? Ketä voisit pyytää tukemaan sinua?

Tue kehon ja mielen hyvinvointia helppojen ja yksinkertaisten harjoitusten avulla Itsehoito-osiossa. Terveyslaihdutusvalmennuksessa voit oppia parempia elämäntapoja terveydenhuollon ammattilaisen tuella.

Tuki ja kannustus ovat tärkeitä elintapamuutoksen onnistumiselle. Kelle voisit kertoa tavoitteistasi? Ketä voisit pyytää tukemaan sinua?

Tue kehon ja mielen hyvinvointia helppojen ja yksinkertaisten harjoitusten avulla Itsehoito-osiossa. Terveyslaihdutusvalmennuksessa voit oppia parempia elämäntapoja terveydenhuollon ammattilaisen tuella.

Olen valmis kokeilemaan ja tutkimaan erilaisia arkisia tottumuksia, jotta laihtuisin.

Kenties olet vasta alkuvaiheessa elintapamuutoksen polulla. Mikä voisi olla pienin mahdollinen muutos, josta aloittaisit? Mitä hyvää voisit jo tänään lisätä päivääsi?

Kenties olet vasta alkuvaiheessa elintapamuutoksen polulla. Mikä voisi olla pienin mahdollinen muutos, josta aloittaisit? Mitä hyvää voisit jo tänään lisätä päivääsi?

Et ole varma, oletko juuri nyt valmis kokeilemaan uusia arkisia tapoja. Mikä voisi olla pienin mahdollinen muutos, josta aloittaisit? Mitä hyvää voisit tänään lisätä päivääsi?

Toimiva painonhallinta löytyy kokeilemalla juuri itselle ja omaan arkeen sopivia tekoja. Minkä pienen valinnan voisit tehdä jo tänään?

Toimiva painonhallinta löytyy kokeilemalla juuri itselle ja omaan arkeen sopivia tekoja. Minkä pienen muutoksen voisit tehdä jo tänään?

Jotkin muut asiat vaikuttavat painonhallintaani.

Myös yksilölliset tekijät, kuten sairaudet ja lääkkeet voivat vaikuttaa painonhallintaan. Nämä on hyvä ottaa huomioon painon muutoksia pohdittaessa.

Myös yksilölliset tekijät, kuten sairaudet ja lääkkeet voivat vaikuttaa painonhallintaan. Nämä on hyvä ottaa huomioon painon muutoksia pohdittaessa.

Myös yksilölliset tekijät, kuten sairaudet ja lääkkeet voivat vaikuttaa painonhallintaan. Nämä on hyvä ottaa huomioon painon muutoksia pohdittaessa.

Myös yksilölliset tekijät, kuten sairaudet ja lääkkeet voivat vaikuttaa painonhallintaan. Nämä on hyvä ottaa huomioon painon muutoksia pohdittaessa.

Myös yksilölliset tekijät, kuten sairaudet ja lääkkeet voivat vaikuttaa painonhallintaan. Nämä on hyvä ottaa huomioon painon muutoksia pohdittaessa.

Arviointi: Mistä elämäntavasta sinun on helpoin aloittaa muutos?

Pohdi myös, mitkä kyselyn aihealueista tuntuvat sinusta tärkeimmiltä. Mikä kaipaa eniten huomiotasi, vahvistusta tai muutosta?

Arvioi asteikolla 0-10, miten kiinnostunut olet muuttamaan seuraavia elämäntapojasi (0= Ei palautetta/ei koske minua, 1= en ole lainkaan kiinnostunut / ei ole tarvetta - 10= olen erittäin kiinnostunut).

Näytä arvioinnin yhteenveto
Kysymys/vastaus

vastaus 0

vastaus 1-4

vastaus 5-7

vastaus 8-10

Uni ja palautuminen

Ei koske minua

Olet jo tyytyväinen tämänhetkiseen uneesi ja palautumiseesi tai sinulla ei ole tarvetta muuttaa näitä tapoja. Jos olet jo tyytyväinen tilanteeseesi, voit pohtia, mitkä asiat auttavat sinua huolehtimaan riittävästä unesta ja palautumisesta myös haastavina aikoina.

Jos parantamisen varaa olisi, pohdi, mitä muutoksia riittävät yöunet voisivat saada aikaan arjessasi. Mitkä asiat sinua kuormittavat ja miten palaudut töissäsi ja vapaa-ajalla?

Olet jonkin verran kiinnostunut muuttamaan unen ja palautumisen tapojasi.

Mieti, mikä elämässäsi olisi eri tavalla viikon päästä, jos saisit nyt nukuttua ja palauduttua riittävästi? Mitkä asiat sinua kuormittavat ja miten palaudut töissäsi ja vapaa-ajalla?

Olet hyvin kiinnostunut muuttamaan unen ja palautumisen tapojasi.

Mitkä asiat ovat aikaisemmin auttaneet sinua huolehtimaan riittävästä unesta ja palautumisesta? Mitä sellaista voisit tehdä nyt, joka on auttanut aikaisemmin? Voit myös pohtia, kumpaa tarvitsisit nyt enemmän, lisää unta vai palauttavia taukoja päivään. Mitä voisit tehdä jo tänään muutoksen edistämiseksi?

Ruokailu

Ei koske minua

Et ole kovin kiinnostunut muuttamaan syömistapojasi tai ruokavaliosi on jo perusterveellinen.

  • Jos korjattavaa tuntuisi olevan, voit tehdä kokeilun: Syö kasviksia tai vihanneksia 5-6 kourallista päivässä viikon ajan ja seuraa uuden tavan vaikutuksia.
  • Pysyvä uusi terveystottumus syntyy pienistä muutoksista.

Olet jonkin verran kiinnostunut muuttamaan syömistapojasi.

Listaa, mitä hyvää ruokavaliossasi on tällä hetkellä ja mitä muutoksia kaipaisit lisää.

Käy lista läpi ja mieti, mistä kokeilusta sinun on helpointa aloittaa?1-2 pientä muutosta riittää. Miten toteutat tapaa sinulle sopivalla tavalla esimerkiksi seuraavan kuukauden ajan?

Kurkkaa vinkit terveellisen ruokavalion koostamiseen!

Olet hyvin kiinnostunut muuttamaan syömistapojasi.

Listaa, mitä hyvää ruokavaliossasi on tällä hetkellä ja mitä muutoksia kaipaisit lisää.

Käy lista läpi ja mieti, mistä kokeilusta sinun on helpointa aloittaa? 1-2 muutosta riittää. Miten toteutat tottumusta sinulle sopivalla tavalla esimerkiksi seuraavan kuukauden ajan?

Vinkkejä terveellisen ruokavalion koostamiseen löydät ruokavalion kulmakivet-osiosta.

Liikunta

Ei koske minua

Et ole kovin kiinnostunut muuttamaan liikuntatottumuksiasi tai liikut jo aktiivisesti arjessasi. Jos terästäytyminen olisi tarpeen, voit haastaa itsesi miettimään, mitä hyviä asioita liikunnan lisäys toisi elämääsi?

Jos et tarvitse muutosta liikuntatottumuksiisi, pohdi millaisia hyötyjä säännöllinen liikunta on sinulle antanut?

Olet jonkin verran kiinnostunut muuttamaan liikuntatottumuksiasi ja lisäämään liikettä arkeesi, hienoa! Kun pohdit, mitä muutoksia olisi hyvä tehdä, mietithän asiat arkiselta kannalta:

  • Miten lisäät liikettä nyt meneillään olevaan viikkoosi?
  • Mikä olisi sinulle mieluisa tapa liikkua?
  • Arkiliikunnan kautta liikkumisen kokonaismäärää on usein helpompi lisätä. Pienet muutokset vaikuttavat säännöllisesti tehtyinä paljon jo viikkotasolla.

Säännöllinen liikunta lisää kehon ja mielen hyvinvointia kokonaisvaltaisesti. Katso vinkit liikunnan lisäämiseksi ja ylläpitämiseksi itsehoito-osiosta./p>

Tukea ja inspiraatiota liikunnan aloittamiseen löydät Kuntoutumistalon omahoito-ohjelmasta

Olet hyvin kiinnostunut muuttamaan liikuntatottumuksiasi ja lisäämään liikettä arkeesi, hienoa! Kun pohdit, mitä muutoksia olisi hyvä tehdä, mietithän asiat arkiselta kannalta:
  • Miten lisäät liikettä nyt meneillään olevaan viikkoosi?
  • Mikä olisi sinulle mieluisa tapa liikkua?
  • Arkiliikunnan kautta liikkumisen kokonaismäärää on usein helpompi lisätä. Pienet muutokset vaikuttavat säännöllisesti tehtyinä paljon jo viikkotasolla.

Säännöllinen liikunta lisää kehon ja mielen hyvinvointia kokonaisvaltaisesti. Katso vinkit liikunnan lisäämiseksi ja ylläpitämiseksi itsehoito-osiosta./p>

Tukea ja inspiraatiota liikunnan aloittamiseen löydät Kuntoutumistalon omahoito-ohjelmasta

Stressinhallinta

Ei koske minua

Olet jo löytänyt sinulle toimivat stressinhallintakeinot tai et ole kovin kiinnostunut kehittämään stressinhallintataitojasi.

Jos stressinhallinta on sinulla jo hyvällä mallilla, voit onnitella itseäsi ja pohtia, mitkä keinot ovat sinulle tärkeimpiä stressinhallinnassa.

Jos stressi sen sijaan haittaa elämääsi, mieti, mitä hyvää paremmat stressinhallintakeinot voisivat tuoda elämääsi?

Sopivia rentoutustapoja kannattaa kokeilla ja harjoitella. Katso vinkit stressin lievitykseen!

Olet jonkin verran kiinnostunut opettelemaan uusia stressinhallintakeinoja. Tämä on hyvä alku!

Jos stressitasosi laskisi, mikä arjessasi olisi eri tavalla? Mistä itse huomaisit vähentyneen stressin? Entä läheisesi?

Olet hyvin kiinnostunut parantamaan stressinhallinnan taitojasi. Hienoa!

Mistä tunnistat sen, että olet stressaantunut? Millaisia stressinhallintakeinoja olet joskus käyttänyt ja mitkä niistä ovat toimineet? Millaisia uusia keinoja haluaisit kokeille? Tee itsellesi lista näistä keinoista ja käytä sitä apuna, kun huomaat olevasi stressaantunut.

Voit myös tarkastella ajankäyttöäsi. Mitkä asiat arjessasi vievät eniten aikaasi? Näkyvätkö sinulle tärkeimmät asiat niille varatussa ajassa?

Tupakointi

Hienoa, jos et polta tai olet lopettanut tupakoinnin.

Hienoa, jos et polta tai olet lopettanut tupakoinnin.Jos harkitset lopettamista, pohdi, mitä hyviä ja mitä huonoja asioita tupakointi tuo elämääsi?Olet valmis lopettamaan, kun sinusta tuntuu, että tupakointi tuo elämääsi enemmän huonoa kuin hyvää.

Olet jonkin verran kiinnostunut lopettamaan tupakoinnin.

Tulevaan elämään ilman tupakkaa voit varautua pohtimalla jo nyt miten selviät tulevista tiukoista tilanteista, vähennät tupakointia pikkuhiljaa ja teet lopettamissuunnitelman.

Olet hyvin kiinnostunut lopettamaan tupakoinnin.

Lopettamisen jälkeen keho alkaa vähitellen palautua tupakan myrkkyjen aiheuttamista vaurioista. Uusi elämäntapa vaatii sinnikkyyttä.

Alkoholi

Hienoa, jos käytät jo alkoholia hyvin vähän tai et lainkaan.

Et ole kovin kiinnostunut muuttamaan alkoholitottumuksiasi tai käytät jo alkoholia hyvin vähän.

Jos harkitset vähentämistä pohdi, mitä hyviä ja huonoja asioita alkoholi tuo elämääsi? Jos vähentäisit tai lopettaisit nyt, mikä elämässäsi olisi eri tavalla kuukauden kuluttua?

Olet valmis muutokseen, kun sinusta tuntuu, että alkoholi tuo elämääsi enemmän huonoa kuin hyvää.

Miten alkoholi vaikuttaa painonhallintaan? Lue lisää:

Olet jonkin verran kiinnostunut muuttamaan alkoholitottumuksiasi.

Tulevaan elämään vähemmällä alkoholilla tai ilman alkoholia voit varautua tekemällä vähentämis- tai lopettamissuunnitelman ja pohtimalla, miten selviät tulevista tiukoista tilanteista.

Kuka lähelläsi voisi tukea sinua alkoholin käytön vähentämisessä tai lopettamisessa?

Olet hyvin kiinnostunut muuttamaan alkoholitottumuksiasi ja ehkä jo tehnytkin päätöksen.

Valitse sinulle sopiva toimintatapa ja tee vähentämis- tai lopettamissuunnitelma:

  • vähennä juomista välittömästi ja pysy siinä
  • vähennä juomista asteittain, kunnes olet saavuttanut alkoholin kohtuukäytön
  • lopeta heti ja jatka täysin raittiina.

Tulevaan elämään vähemmällä alkoholilla tai ilman alkoholia voit varautua pohtimalla jo nyt, miten selviät tulevista tiukoista tilanteista. Kuka lähelläsi voisi tukea sinua alkoholin käytön vähentämisessä tai lopettamisessa?

Elämäntapamuutos vaatii kokeiluja ja onnistumisten huomaamista pienissä asioissa. Pysyvässä painonhallinnassa mistään ei tarvitse kieltäytyä ja samaan aikaan itselle ei tarvitse sallia kaikkea. Opettele terveellistä painonhallintaa Terveyslaihdutusvalmennuksessa.

Päivitetty  2.3.2020