Stressissä

Kokeile näitä harjoituksia, jos olosi on stressaantunut.

​​​​

Hyvä ja itselle sopiva stressi kuuluu elämään. Se voi olla innostunutta aikaansaamisen tunnetta tai kihelmöivää odotusta.

Hyvä stressi ei jatku kuitenkaan vuorokausia, vaan se vuorottelee palautumisen ja lepäämisen kanssa.

Stressi kääntyy kuormitukseksi, jos stressituntemukset jatkuvat pitkään, eikä enää koe selviävänsä tai jaksavansa.

Harjoitus 1. Minirentoutus

Suo itsellesi muutaman minuutin rento hetki - missä sitten oletkin.

  1. Istu ryhdikkäästi, jalkapohjat tasapainoisesti maassa ja kädet sylissä.
  2. Sulje silmät pehmeästi.
  3. Vie huomio hengitykseen ja seuraa oman hengityksesi.
  4. Keskitä huomiosi 3 hengityskierroksen ajan uloshengitykseen, jolloin tunnet lämpöä ja hartiat laskeutuvat hengityksen rytmissä.
  5. Kuvittele hetki Sinulle tärkeää, turvallista ja rakasta maisemaa, hetkeä tai ihmistä.
  6. Huomioi, miltä kehossasi ja mielessäsi tuntuu nyt.
  7. Hengitä muutaman kerran syvään sisään ja tunnet kuinka olet taas täynnä energiaa.
  8. Haukottele ja venyttele kissamaisesti.

Kiitä itseäsi mikrohetkestä.

Harjoitus 2. Iltakävely

Hektisen tai kiireisen päivän päätteeksi sopii aktiivinen palautuminen.

Lähde ulkoilemaan 10-30 minuutiksi omien ajatusten tai lähimmäisen kanssa.

  1. Kävele leppoisasti, hyvin kevyesti hengästyen
  2. Katsele ympärillesi, nauti luonnosta
  3. Tunne, kuinka liike verryttää lihaksia
  4. Aineenvaihdunta virkistyy ja stressihormonit laimentuvat
  5. Happi liikkuu kehossa ja aivoissa
  6. Iltahetken jälkeen olo on rento ja rauhoittunut
  7. Lämmennyt keho auttaa nukahtamisessa
  8. Kevyt liikkuminen syventää unen laatua

Harjoitus 3. Tietoinen kävely

Kuuntele äänite tai lue alla oleva teksti.

Lähde kävelylle pihalle, luontoon, kaupungille tai mielipaikkaasi. Kun kävelet, keskity näkemääsi kaikin aistein. Tuo läsnäolosi täysin tähän hetkeen ja havainnoi y​mpäristöäsi.

  1. Katsele ympärilläsi olevaa maisemaa. Tutkaile myös lähellä olevia yksityiskohtia.
  2. Laita sitten silmäsi hetkeksi kiinni ja pysähdy aistimaan luonnon tuoksuja ja kuuntelemaan sen ääniä.
  3. Jatka matkaasi ja keskity aistimaan kehosi liikkeitä. Huomaa askelluksesi, huomaa käsiesi liike.
  4. Siirrä huomiotasi ympäristösi katseluun, ääniin, tuoksuihin ja kehosi tuntemuksiin. Pidä aistisi avoinna luonnon kauneudelle ja tunne tyydytystä siitä, että pystyt liikkumaan ja liikuttamaan itseäsi.
  5. Pysähdy aistimaan luonnon tuoksuja tai kuuntelemaan sen ääniä, kuuntele tuulen huminaa, tunnustele ilman virtaamista kasvoillasi.
  6. Opettele avaamaan aistisi mielihyvälle ja kauneudelle, jonka luonto sinulle tarjoaa.

Lisää tietoa ja harjoituksia stressituntemusten lievittämiseksi löydät Painonhallintatalon Itsehoito stressinhallinta-osiosta.

Edellinen sivuSeuraava sivu

laihduttaminen; laihdutus; terveys; painonhallinta; stressi; painonhallintatalo; elintapamuutos; mielentaidot; harjoitus

Päivitetty  25.6.2020