Laiskottaa, ei huvita

Kokeile näitä harjoituksia kun olet päättänyt lähteä lenkille, mutta mieluummin juuri tänään jäisit kotiin.

Harjoitus 1: Sohva houkuttelee​

Laiskottaako ja sohva vetää puoleensa?
Olitko päättänyt tai toivonut lähteväsi lenkille, mutta nyt ei millään viitsisi lähteä?

Punnitse omia ajatuksiasi seuraavien kysymysten avulla.
  1. Mitä hyvää seuraa siitä, että en muuta toimintatapojani? Esimerkiksi: "Jään sohvalle, jolloin näen tv- ohjelman ja olen turvallisesti kotona".
  2. Millaisia huonoja puolia sohvalle jäämisessä on?
  3. Millaisia kurjalta tuntuvia seuraamuksia sohvailusta luopumisesta seuraa? Esimerkiksi: "Kengät kuraantuvat tai en ole kotona kun ystävä soittaa."
  4. Mitä hyvää seuraisi sohvailusta luopumisesta?

Pohdi kutakin vastausta hetken aikaa ennen kuin siirryt seuraavaan.

Mikä tuntui vahvimmalta ajatukselta?

Missä huomasit ajatustavan muutoksen olevan mahdollista?​

Harjoitus 2: Motivaatiovaaka​

Kokeile tätä harjoitusta kun olet päättänyt lähteä lenkille, mutta mieluummin juuri tänään jäisit kotiin.

1. Hetken mielihyvä
Tunnista tuntemus ja toive juuri tämänhetkisestä mielihyvästä, vaikkapa sohvalle lösähtämisestä ja keksien syömisestä.

2. Sisäinen puhe
Millaisia ajatuksia ja itsellesi selostamisia tilanteessa on. Onko sinulla tapana vaikkapa perustella itsellesi, miksi sohvalle jääminen onkin viisaampaa?

3. Merkitys
Palauta mieleesi, miksi päätit liikkua säännöllisesti. Mihin tärkeisiin asioihin elämässäsi oma kuntosi liittyy?

4. Tavoitteet
Palauta mieleesi, millaisen tavoitteen omalle kunnollesi olet asettanut. Kuvittele hetki olevasi tavoitteessa ja tekeväsi jotakin mukavaa hyväkuntoisena. Mistä voit iloita?

5. Valinnat
Nyt voit valita: jätkö sohvalle vai lähdetkö kuntoilemaan? Mikä on viisasta? Millaista oloa erilainen valinta sinulle tuottaa?

6. Taidot
Huomaatko, että suunnittelun, kuvittelun ja päätöksentekemisen taidot vaikuttavat hyvinvointitottumuksiin.

Mitä opit tästä pohdinnasta?​

Harjoitus 3: Pienen liikkeen menetelmä

Tuntuuko pelkkä ajatus liikkeelle lähtemisestä ​raskaalta ja mahdottomalta? Kuvitteletko jo etukäteen, kuinka raskasta liikkuminen on tai kuinka paljon hengästyt?

Entä jos muutat suunnitelmaasi ja sitä kautta saat myös ajatukset ​muuttumaan.

Lupaa itsellesi, että et pakota itseäsi.

Päätä vain kokeilla ja tutkia, mikä voisi olla pienin, hyvältä tuntuva liike:
  • Haukottele maaten ja ojenna kädet suoriksi vartalon jatkeeksi. Venytä vartaloosi pituutta ja tunne kehon jokainen ääriviiva.
  • Makaa sohvalla. Nostele käsiä ja jalkoja ylös. Koukista vuorotellen nilkka ja jännitä jalka suoraksi.
  • Nouse vain sohvalta ja heiluttele käsiä sekä jalkoja. Saat kevyen jumpan ja lämpimän olon.
  • Päätä polkea kuntopyörällä vain yhden tv:n mainoskatkon ajan.
  • Päätä mennä vain pihalle käyskentelemään ja katselemaan ympärillesi.
  • Lähde ulos ja kävele talon tai korttelin ympäri hitaasti ympärillesi katsellen.
Huomio sitten tarkasti, miltä kehossa tuntuu pienen liikkeen jälkeen.

Entä mielessä? Virkistyitkö?

Tuntuisiko hyvältä liikkua vielä lisää vai jatkatko kokeiluja huomenna?​​​