Kaipaan lohtua

Lohtusyöminen ei aina toimi, sillä herkuttelu voi tuoda mukanaan uusia, epämiellyttäviä tunteita.​ Kokeile ennemmin tätä harjoitusta.

​​​

Harmittaminen, ärsyyntyminen, pelko, jännitys, pettymys, lohdutuksen tarve tai palkitseminen. Pah​a tunne ei juuri kulloisella hetkellä tunnu mukavalta. Herkuttelu voi olla totuttu tapa laimentaa pahaa tunnetta. 

Kokeile helpottaa pahaa oloa näin:​​

Harjoitus 1: Pahan olon helpotus

1. Tunnista tunne
Sano itsellesi: "Minulle tuli tämä tunne, joka nyt yrittää saada minut herkuttelemaan".  Huomaa nyt, millaisen tunteen ja tuntemuksen herkuttelun halu tuottaa. Liittyykö alkuperäinen tunne mitenkään herkutteluun vai onko herkkuhimo seurausta tunteesta?

2. Suuntaa huomio muualle
Tunne on kehossa ja mielessä totta, joten sitä ei voi poistaa. Se kannattaa hyväksyä, mutta tunteen mukaan ei ole pakko mennä. Voit valita; "Annanko tunteen kasvattaa voimaansa vai suuntaako huomion johonkin muualle."
Jos päätät kokeilla huomion suuntaamista muualle, alkuperäinen tunne ehtii laimentua ja saat etäisyyttä myös herkutteluajatukseen.

3. Vie huomio hetkeksi puuhailuun tai liiku kevyesti
  • Nouse ylös ja hengitä syvään sisään- ulos
  • Juo lasi vettä rauhallisesti
  • Lähde hetkeksi ulos ja katsele ympärillesi
  • Jumppaa, liikuttele jalkoja ja käsiä, venyttele
  • Lue lehteä tai kirjaa
  • Tee sudoku tai sanaristikko
  • Soita ystävällesi
  • Kirjoita päiväkirjaa
Huomaatko, että herkutteluajatukset laimentuvat. Sinun on helpompi valita terveellisesti ja päättää itse mitä syöt tai juot. Tunne ei kuljeta sinua, etkä ole tunteen vietävänä.

4. Kokeile, mikä toimii sinulla
Keksi lisää sopivia ja toimivia sellaisia tapoja, jotka tuottavat hyvää mieltä ja oloa.​​

Harjoitus tekee mestarin. ​Jos yksi kerta ei auta, ethän luovuta. Mielentaitoja pitää harjoitella usein - kuten muitakin taitoja. ​​​​


Kokeile tätä harjoitusta kun haluat saada pahan olon helpottumaan ilman lohtusyömistä.