Juhlissa

Näillä vinkeillä laihduttaja varautuu etukäteen juhlatilanteisiin.

Notkuvat herkkupöydät, paljon erilaisia houkutuksia ja juhlajuomat haastavat laihduttajan päätökset kevyemmästä ruokavaliosta.

Joskus sinun jopa voi tehdä mieli jäädä pois juhlista, koska arvelet houkutusten käyvän ylivoimaisiksi.

Juhlat ja herkkuhetket kuuluvat joustavaan painonhallintaan.

Näin varaudut juhliin etukäteen:

Vinkki 1. Mieti tilannetta etukäteen

Mikä juhlassa on tärkeintä? Onko mukava tavata tuttuja, jutella, kuunnella musiikkia tai nauttia hyvästä ruuasta. Miten suuntaat huomiosi juhlatilanteessa näihin tärkeänä kokemiisi seikkoihin ruokapöydän antimien ja herkkujen sijaan.

Vinkki 2. Suhtaudu joustavasti

Arjen valinnat ja toistuvat tottumukset ovat aina merkityksellisempiä ruokavalion kannalta kuin silloin tällöin tapahtuvat juhlahetket. Nauti siis juhlaherkuista kohtuullisessa määrin. Anna lupa itsellesi ennemmin kuin yrität kärvistellä ja sinnitellä totaalisesti kieltäytymällä juhlahetkistä.

Vinkki 3. Valmistaudu syömällä välipala

Syö kotoa lähtiessä terveellinen välipala, niin et ole nälkäinen juhlapöydän ääressä.

Vinkki 4. Juo lasi vettä

Juo lasi vettä, ennen kuin menet noutopöydän äärelle. Pidä vesilasi pöydällä koko ruokailun ajan ja hörpi vettä tasaisesti.

Vinkki 5. Ihastele kattausta, nauti tunnelmasta

Ennen kuin otat lautasta käteesi, katsele juhlapöydän antimia rauhassa. Nauti kauniista kattauksesta ja ruokien estetiikasta. Päätä katsellessasi, mitä ruokia aiot ottaa ja kuinka paljon.

Vinkki 6. Valitse herkut, joista oikeasti pidät

Muista, että kaikkea ei ole pakko ottaa. Päätä, millä perusteella valikoit, mitä haluat syödä. Jos haluat maistella kaikkia ruokia, ota vain pieni maistiaisannos ja asettele ruokapalaset kauniisti lautasellesi.

Vinkki 7. Kuuntele kylläisyyttäsi

Maistele ja nauti ruoasta. Syö rauhallisesti, pureskele hyvin ruoka ja pidä taukoja eri ruokalajien välissä.

Edellinen sivuSeuraava sivu

hyvinvointi; terveys; painonhallintatalo; laihduttaminen; ravitsemus; juhlat; elintapamuutos; laihdutus; painonhallinta

Päivitetty  13.2.2020