Viikko 6. Joustavat tottumukset

Onneksi olkoon, olet pian kulkenut kuuden viikon matkan Painonhallintapolulla. On aika tehdä yhteenvetoa ja asettaa jatkotavoitteita.

​​​​Laihduttelu ja erilaiset jatkuvat laihdutuskuurit eivät ole terveellisiä. Terveyden kannalta parasta olisi löytää sellaisia itselle sopivia hyvinvointitottumuksia, jotka tukevat painonhallintaa pitkäaikaisesti. Hyvää oloa ja mieltä tuottavia elintapoja jaksat noudattaa pitkäkestoisesti, eikä niiden eteen tarvitse liikaa ponnistella.

Toivomme, että olet Painonhallintapolulla tunnistanut sinulle tärkeitä tapoja ja hyvinvointiasi ylläpitäviä tottumuksia. Nauti siis terveellisistä valinnoista arjessa, ja arvosta herkutteluhetkiä.

Kenties tärkein hyvinvointitaito on se, että tunnistat omia hyvinvointitottumuksia, kokeilet uusia tapoja ja arvioit niiden toimivuutta suhteessa arjen kokonaisuuteen.

Harjoitus 1: Onnistumisresepti

Varaa aikaa 30 minuuttia tämän harjoituksen tekemiseen. Kirjoita vastaukset esimerkiksi A4 -paperille, niin saat itsellesi onnistumisreseptin.

  1. Anna ajatustesi pyöriä pienten arkisten asioiden, valintojen ja tekojen ympärillä. Missä huomaat onnistuneesi? Mikä ajatus, tunne tai teko on auttanut sinua eniten kohti painonhallinnan tottumuksia?

  2. Mikä taito tai kyky sinussa on mahdollistanut tai auttanut onnistumaan kevyempien elämäntapojen harjoittelussa? Vaikka kokisit epäonnistuneesi joissakin tavoitteissa, mieti tässä tarkoituksella nyt onnistuneita asioita.

  3. Mikä oli onnistumisen käännekohta tai kriittinen piste? Mikä ratkaisi pelin?

  4. Miten varmistaisit seuraavalla kerralla, että omat ajatuksesi, tunteesi ja tekemisesi auttaisivat onnistumaan uudestaan?

  5. Tunnista nyt onnistumisajattelun herättämät tunteet ja anna niiden vaikuttaa. Elä onnistumishetkeä! Kirjoita tunteesi tai tunnelmasi tähän, jotta muistaisit sen seuraavallakin kerralla.

Harjoitus 2: Omat vahvuuteni

Me jokainen olemme ainutlaatuisia yksilöitä. Tunnistamme, että jotkin asiat sujuvat meiltä helpommin kuin toisilta. Pidämme erityisesti jostakin puuhailusta ja saatamme uppoutua johonkin kiinnostavaan asiaan.

Mutta kuinka usein kiinnitämme huomiota kaikkeen siihen, mitä osaamme, mikä sujuu ja missä olemme hyviä. Näitä omia vahvuuksia ja persoonallisuutemme piirteitä kannattaa hyödyntää myös uusien elämäntapojen kokeilemisessa ja niiden opettelussa.

Varaa seuraaville pohdinnoille aikaa 5- 10 minuuttia.

  1. Ota A4 paperi ja kirjoita siihen keskelle oma nimesi.

  2. Mieti omia vahvuuksiasi seuraavien kysymysten avulla. Kirjoita vahvuuksiasi paperille nimesi ympärille.

  3. Mitä ominaisuutta arvostat itsessäsi eniten?

  4. Mihin voit itsessäsi luottaa?

  5. Millaiset piirteet sinussa ovat olleet esillä erityisesti elämän parhaissa hetkissä?

  6. Millaiset piirteet sinussa ovat vahvistumassa?

  7. Mikä kyky tulee sinussa esille erityisesti tiukoissa tilanteissa?

  8. Mitä vahvuuksiasi voisit enemmän hyödyntää painonhallinnan polullasi?

Harjoitus 3: Tavoitteiden tarkistus

Arvioi, missä kohtaa olet nyt painonhallinnan polullasi.

Aseta tavoite seuraavalle kuukaudelle.

Suunnittele, millaisia konkreettisia hyvinvointitekoja voit tehdä joka päivä ja viikoittain.

  1. Mieti nyt, millaisia tavoitteita haluat asettaa seuraavalle kuukaudelle?

  2. Nimeä tavoite niin, että se kertoo toivotusta lopputuloksesta ja numeroiden lisäksi myös tuntemuksesta tai kokemuksesta, jota odotat kun olet päässyt tavoitteeseesi.

  3. Kirjoita tämä toive kalenteriisi tai vaikkapa lapulle jääkaapin oveen. Sellaiseen paikkaan, että näet sen päivittäin. Millaisiin konkreettisiin tekoihin haluat nyt panostaa? Mihin keskityt? Mitä teet enemmän kuin ennen? Mitä teet vähemmän?

  4. Millaisista ajatuksista tai teoista tiedät joka päivä, että olet kulkemassa kohti tavoitetta?


LOPUKSI

Painonhallintapolulla halusimme johdatella sinua pohdintojen ja arvioinnin matkalle, joka jollakin tapaa jatkuu koko elämän ajan. Elämäntilanteet ja ulkoiset olosuhteet muuttuvat, joten omien hyvinvointitottumusten ylläpito ja päivitys on matkan varrella tarvittava hyödyllinen taito.

Toivomme, että jatkat harjoittelua. Pitkäaikaisten ja kestävien hyvinvointitapojen vakiinnuttaminen vie aikaa useita kuukausia, joskus vuosiakin.

Haluatko jatkossakin pitää Painonhallintatalon valmennuksen mukana arjessasi, saada ohjaavaa palautetta harjoituksista ja henkilökohtaista tukea Terveyslaihdutusvalmentajalta? Pyydä sinua hoitavalta lääkäriltä lähete Terveyslaihdutusvalmennukseen.

Painonhallintapolun a​lkuun

​​