Harjoitus 2. Mielitekojen kanssa

Syöminen on paljon muutakin kuin nälän sammuttamista. Mieliteot eivät useinkaan liity nälkään tai ruokailutilanteisiin, vaan mieliteko yllättää eri tilanteissa tai kesken päivän.

​Hyvään tunnelmaan voi aikaisempien kokemusten mukaan liittyä syömistapoja, jolloin voit ajatella, että syömällä pääset tiettyyn tunnelmaan tai tunnetilaan. Esimerkiksi lauantai-illan mielitekoihin voi kuulua perunalastut tai tiukan tilanteen jälkeen voi tehdä mieli aina jäätelöä. Monella on mielihalu suklaaseen, jäätelöön, karkkiin tai vaikkapa pizzaan. Mielihalu on mielikuvittelua, mutta sen myötä vesi herahtaa kielelle, mielihalun tuoksu, väri ja maku muistuvat elävästi mieleen.

Mielihalun kohtaamista kannattaa harjoitella

Mielihalu menee yleensä ohi, jos maltat odottaa. Psykologien mukaan mieliteon kesto on yleensä 10-15 minuuttia, minkä jälkeen se vähenee tai häviää. Mielihalun tiedetään voimistuvan, jos sille jatkuvasti antaa periksi.

Mielihalun kohtaamista ja sen kanssa olemista kannattaa harjoitella. Samalla tulet tunnistaneeksi tunteita ja oman mielen toimintaa.

  • Mieti, millaisia mielitekoja sinulla on?
  • Millaisiin hetkiin tai tilanteisiin ne liittyvät?
  • Mieti hetkiä, jolloin olet onnistunut välttämään mieliteon houkutuksen. Mitä silloin ajattelit tai miten toimit?
  • Mihin muuhun voisit siirtää huomioitasi tai mitä voisit tehdä, silloin kun haluat laimentaa mieliteon houkutusta?
  • Miten voisit punnita mielitekoa?
  • Mitä sanot itsellesi tai mitä teet, kun et halua antaa mieliteolle periksi?

Edellinen sivuSeuraava sivu

laihduttaminen; laihdutus; painonhallinta; elintapamuutos; paino; itsehoito; lihavuus; omahoito; ylipaino

Päivitetty  7.2.2020 17.03