Viikko 5. harjoitus: Mielitekojen kanssa

Syöminen on paljon muutakin kuin nälän sammuttamista. Mieliteot eivät useinkaan liity nälkään tai ruokailutilanteisiin, vaan mieliteko yllättää eri tilanteissa tai kesken päivän.

​​​​Hyvään tunnelmaan voi aikaisempien kokemusten perusteella liittyä tiettyjä syömistapoja. Tällöi​​n saatat ajatella, että syömällä pääset tiettyyn tunnelmaan tai tunnetilaan. Esimerkiksi lauantai-illan mielitekoihin voi kuulua perunalastut tai tiukan tilanteen jälkeen voi tehdä aina mieli jäätelöä. 

​Monella on mielihalu suklaaseen, jäätelöön, ka​​rkkiin tai vaikka pizzaan. Mielihalu on mielikuvittelua, mutta sen myötä vesi herahtaa kielelle ja mielihalun tuoksu, maku ja väri muistuvat elävästi mieleen.

Mielihalun kohtaamista kannattaa harjoitella

Mielihalu menee yleensä ohi, jos maltat odottaa. Psykologien mukaan mielihalun kesto on yleensä 10-15 minuuttia, minkä jälkeen se vähenee tai häviää. Mielihalun tiedetään voimistuvan, jos sille jatkuvasti antaa periksi.

Mielihalun kohtaamista ja sen kanssa olemista kannattaa harjoitella. Samalla tunnistat tunteita ja oman mielen toimintaa.

  • Mieti, millaisia mielitekoja sinulla on.
  • Millaisiin hetkiin tai tilanteisiin ne liittyvät?
  • Mieti hetkiä, jolloin olet onnistunut välttämään mieliteon houkutuksen. Mitä silloin ajattelit tai miten toimit?
  • Mihin muuhun voisit siirtää huomiosi tai mitä voisit tehdä silloin, kun haluat laimentaa mieliteon houkutusta?
  • Miten voisit punnita mielitekoa?
  • Mitä sanot itsellesi tai mitä teet, kun et halua antaa mieliteolle periksi?
Edellinen sivu Seuraava sivu
elintapamuutos; laihduttaminen; laihdutus; painonhallinta; paino; itsehoito; lihavuus; omahoito; ylipaino

Päivitetty  15.7.2020