Harjoitus 1. Myönteistä palautetta itselle

Oman itsetuntemuksen päivittäminen on tärkeä hyvinvointitaito. Uudet tilanteet ja tapahtumat antavat sinulle tilaisuuden oppia ja jäsentää omia kokemuksiasi uudella tapaa.

​Terve itsetunto tarkoittaa itsearvostusta ja myönteistä, mutta kuitenkin totuudenmukaista käsitystä omista vahvuuksista. Monet kokevat vaikeidenkin kokemusten ja elämänvaiheiden jälkeen vahvistuneensa. Vaikeiden tilanteiden jälkeen voit miettiä, mikä auttoi niistä eteenpäin, mitä uutta niissä ilmeni ja millaisia vahvuuksia vaikeat ajat toivat itsessä esille.

Tutkimusten mukaan myönteisten asioiden huomiointi vaikkapa kerran päivässä tuottaa lisää myönteisiä tunteita muutamien kuukausien säännöllisen harjoittelun jälkeen.

Millaisia tapoja sinulla on jutella itsesi kanssa hiljaa mielessäsi? Kannustatko ja kehutko itseäsi vai ovatko itseäsi koskevat ajatukset soimaavia tai tiukasti arvioivia?

Tunnistatko, mikä onnistuu ja mikä toimii tässä elämänvaiheessa, tänä keväänä tai tässä kuukaudessa?

Ajatteletko onnistumisia yhtä paljon tai usein kuin epäonnistumisia?

Kokeile käytännössä

Kokeile tätä harjoitusta seuraavan kahden viikon ajan:

Anna itsellesi myönteistä palautetta säännöllisesti jossakin kohtaa päivän aikana. Vaikkapa aamulla ylös noustessasi kannusta itseäsi tai kotiin palatessasi mieti, mikä on päivän aikana sujunut tai mikä pienikin asia on onnistunut.

Edellinen sivuSeuraava sivu

laihduttaminen; laihdutus; painonhallintatalo; painonhallinta; elintapamuutos; ylipaino; itsehoito; lihavuus; omahoito

Päivitetty  7.2.2020