Viikko 4. Painonhallinnan mahdollisuudet ja haasteet

​​​​​​

Painonhallinnan harjoitteluun kuuluu monenlaisten esteiden ja haasteiden kohtaaminen. Silloin tarvitset omien tapojen muokkaamista tai soveltamista.

Sinun ei siis kannata heti luovuttaa, jos jokin uusi tottumus ei heti tunnu hyvältä. Jos kokeilussa oleva tapa ei toimi, voit uteliaalla asenteella löytää paremman ja sopivamman tavan.

Terveellisiä elämäntapoja harjoitellessa tarvitset kärsivällisyyttä. Vaikka uudet tavat osoittautuisivatkin hyvää mieltä ja oloa tuottaviksi ja arjessa toimiviksi, niiden vakiintuminen vie useita kuukausia.

Myönteistä itsearviointia ja omien vahvuuksien tunnistamista voi harjoitella:

Harjoitus 1: Myönteistä palautetta itselle

Oman itsetuntemuksen päivittäminen on tärkeä hyvinvointitaito. Uudet tilanteet ja tapahtumat antavat sinulle tilaisuuden oppia ja jäsentää omia kokemuksiasi uudella tapaa.

Terve itsetunto tarkoittaa itsearvostusta ja myönteistä, mutta kuitenkin totuudenmukaista käsitystä omista vahvuuksista. Monet kokevat vaikeidenkin kokemusten ja elämänvaiheiden jälkeen vahvistuneensa. Vaikeiden tilanteiden jälkeen voit miettiä, mikä auttoi niistä eteenpäin, mitä uutta niissä ilmeni ja millaisia vahvuuksia vaikeat ajat toivat itsessä esille.

Tutkimusten mukaan myönteisten asioiden huomiointi vaikkapa kerran päivässä tuottaa lisää myönteisiä tunteita muutamien kuukausien säännöllisen harjoittelun jälkeen.

Millaisia tapoja sinulla on jutella itsesi kanssa hiljaa mielessäsi? Kannustatko ja kehutko itseäsi vai ovatko itseäsi koskevat ajatukset soimaavia tai tiukasti arvioivia?

Tunnistatko, mikä onnistuu ja mikä toimii tässä elämänvaiheessa, tänä keväänä tai tässä kuukaudessa? Ajatteletko onnistumisia yhtä paljon tai usein kuin epäonnistumisia?

Kokeile tätä harjoitusta seuraavien kahden viikon ajan:

    • Anna itsellesi myönteistä palautetta säännöllisesti jossakin kohtaa päivän aikana. Vaikkapa aamulla ylös noustessasi kannusta itseäsi tai kotiin palatessasi mieti, mikä on päivän aikana sujunut tai mikä pienikin asia on onnistunut?

Harjoitus 2: Tukea toisilta

Toiset ihmiset ja ihmissuhteet ovat hyvinvoinnin kannalta tärkeimpiä asioita.

Nopea laihtuminen tai lihominenkin voi vaikuttaa ympärilläsi olevien ihmisten asennoitumiseen tai ainakin se voi siltä tuntua. Siksi onkin tärkeää keskustella lähimmäisten kanssa, mihin elämän tärkeisiin asioihin painonhallinta sinulla liittyy ja miksi se on sinulle tärkeää. Liittyykö hyvinvointitavoitteesi jollain lailla teidän yhteisiin tavoitteisiin?

Voit pyytää kannustusta toisilta ja kertoa, miten sinua voisi parhaiten tukea. Huomioithan, että toiset eivät voi tietää ajatuksiasi, jollet niitä heille kerro.

Varaa tällä viikolla aikaa rauhalliselle jutusteluhetkelle lähimmäisesi tai ystäväsi kanssa.

  1. Kerro hänelle, että haluat jutella sinulle tärkeästä hyvinvointiasiasta.

  2. Pyydä häntä kuuntelemaan 5 minuuttia. Kerro hänelle, miksi haluat laihtua ja mitä se merkitsee elämäsi tärkeimpien asioiden kannalta katsottuna.

  3. Kysy, mitä hän ajattelee asiasta. Kuuntele lähimmäistäsi nyt sinä vuorostansa.

  4. Kerro lähimmäisellesi, miten toivoisit saavasi tukea. Millä tavoilla hän voisi auttaa sinua parhaiten?

  5. Jutelkaa yhdessä, mitä teette yhdessä silloin kun tavoite on toteutunut. Voitte suunnitella onnistumisen juhlistamista.

  6. Kiitä lähimmäistäsi kuuntelemisesta. Sopikaa, milloin seuraavan kerran juttelette vastaavalla tavalla.

Harjoitus 3: Ystävällisyyttä

Laihduttaminen voi viedä paljon energiaa ja suunnata huomiota oman kehon ja mielen prosesseihin. Välillä voisi olla hyväksi suunnata huomiota toisiin ihmisiin ja antaa omille ajatuksille uusia virikkeitä. Monet asiat asettuvat erilaisiin mittasuhteisiin, kun niitä katselee toisen näkökulman kautta.

Ystävällisyyttä harjoittelemalla oma hyvinvointisi kohenee.

Kokeile seuraavaa ystävällisyysharjoitusta kahden seuraavan viikon ajan:

  1. Ajattele ja kokeile pieniä ystävällisiä tekoja, joita voit toteuttaa arjessa. Teot eivät välttämättä vaadi sinulta suuria ponnistuksia. Mieti pieniä sanoja, eleitä tai tekoja, jotka joskus voivat tuntua itsestään selviltäkin, mutta niiden merkitys voi lähimmäisille voi olla suuri. Kokeile ja löydä sopivia tapoja ilahduttaa lähimmäisiäsi.

  2. Kirjoita viikon lopussa muistivihkoosi viikon aikana kertyneet ystävällisyysteot?

  3. Mieti jokaisen viikon lopussa, millaisia tunteita ja ajatuksia ystävällisyysharjoitus sinussa tuotti.


Tiesitkö, että jokapäiväinen ystävällisyysteko kohentaa omaa hyvinvointiasi?


A​lkuun ​​Seuraava osio