Viikko 3. harjoitus: Yhden muutoksen taktiikka

Elintapamuutosten tekeminen tuntuu hankalalta ja vaikealta, jos muutokset ovat suuria ja vaikuttavat yhtäaikaisesti kaikkiin elämän osa-alueisiin.

​​​Muutosten harkitseminen ja valmisteleminen auttavat selkiyttämään painonhallintaan liittyviä haasteita ja mahdollisuuksia. Kun valmistelet muutoksia, voit tehdä kokeiluja ja valintoja. Mitkä tottumukset koet tärkeiksi säilyttää?

Mieti, sopisiko sinulle täydellinen elämäntaparemontti vai mieluummin yhden muutoksen taktiikka. Me ihmiset olemme erilaisia. Yhdelle sopii totaalinen elämänmuutos, ja päätöksissä pysyminen on helppoa. Useimmilla toimii kuitenkin maltillinen ja pikkuhiljaa etenevä laihduttamisen tapa, sillä tarkkaan pohdittuja ja kokeiltuja muutoksia on helpompi ylläpitää pysyvinä elämäntapoina.

Pohdi, millaisia konkreettisia hyvinvointitekoja voit tehdä joka päivä ja viikko.

  1. Millaisia tavoitteita haluat asettaa seuraavalle kuukaudelle? Nimeä tavoite niin, että se kertoo toivotusta lopputuloksesta ja numeroiden lisäksi myös tuntemuksesta tai kokemuksesta, jota odotat kun olet päässyt tavoitteeseesi. Kirjoita tavoite kalenteriisi tai vaikka lapulle jääkaapin oveen. Sellaiseen paikkaan, josta näet sen päivittäin.
  2. Millaisiin konkreettisiin tekoihin haluat nyt panostaa? Mihin keskityt? Mitä teet enemmän kuin ennen? Mitä teet vähemmän?
  3. Millaisista ajatuksista tai teoista tiedät joka päivä, että olet kulkemassa kohti tavoitetta?
Edellinen sivu Seuraava sivu
laihduttaminen; laihdutus; lihavuuden hoito; painonhallinta; elintapamuutos; paino; itsehoito; lihavuus; omahoito; ylipaino

Päivitetty  15.7.2020