Viikko 3. harjoitus: Suunnittele painonhallintatavoitteesi

Kun tavoitteena on muuttaa elintapoja, on tärkeää hahmottaa, mihin suuntaan kuljetaan.

​​​Tässä harjoituksessa pääset pohtimaan, mikä on sinulle sopiva, realistinen ja konkreettinen painonhallintatavoite.

  1. Ota paperia ja kynä. Piirrä ensin aikajana ja siihen:
      • nykyhetki
      • 6 kk etappi
      • 12 kk etappi.
  1. Mieti, millainen painonpudotustavoite on sinulle realistinen. Terveellinen ja pitkäkestoiseen onnistumiseen kannustava painonpudotustahti on puoli kiloa viikossa.
  2. Millaisessa painossa toivoisit olevasi vuoden päästä? Entä puolen vuoden päästä? Kirjoita tavoitepainosi janalle ja jaottele tavoite kuukausittaisiksi tavoitteiksi.
  3. Kuvittele, millaiselta kevyempi olemus tuntuisi. Millaisia hyötyjä kevyemmät elämäntavat toisivat nyt heti, vielä kun olet matkalla kohti sopivaa tavoitetta? Kirjaa tunnelmia, tunteita ja hyötyjä aikajanalle.
  4. Mieti, miten seuraat tavoitetta kohti etenemistä. Mittaatko vyötärönympäryksen kerran viikossa vai katsotko peiliin ja hymyilet itsellesi?
  5. Mistä tavoista sinun on helpointa aloittaa? Mikä on pienin ja helpoin mahdollinen muutos? Mihin arjen asioihin tämä muutos vaikuttaa?
  6. Pohdi, miten tavoitteesi jakautuu arkisiksi teoiksi ja uusien tapojen kokeiluksi. Kuvaile ja kirjoita aikajanalle uusia tapoja, älä niinkään entisten tapojen lopettamista. Ei siis "lopetan voileipien syömisen" vaan "teen iltaisin salaatteja".
  7. Miten varaudut tiukkoihin tilanteisiin tai vaikeisiin vaiheisiin? Miten kannustat itseäsi silloin, kun herkut houkuttelevat ja kevyemmissä valinnoissa on vaikea pysyä?
  8. Miten palkitset itsesi, kun olet puolimatkassa? Keiltä pyydät tukea? Keiden kanssa jaat kokemuksesi?
Edellinen sivu Seuraava sivu
laihduttaminen; lihavuus; painonhallintatalo; painonhallinta; itsehoito; elintapamuutos; ylipaino; tavoite; laihdutus; omahoito

Päivitetty  15.7.2020