Harjoitus 2. Yhden muutoksen taktiikka

Elintapamuutosten tekeminen tuntuu hankalalta ja vaikealta, jos muutokset ovat suuria ja vaikuttavat elämän kaikkiin eri osa-alueisiin yhtäaikaisesti.

​Muutosten harkitseminen ja valmistelu auttavat selkiyttämään painonhallintaan liittyviä haasteita ja mahdollisuuksia, niin että voit tehdä kokeiluita ja valintoja. Mitkä tottumukset koet tärkeiksi säilyttää?

Mieti, sopisiko sinulle täydellinen elämäntaparemontti vai mieluummin yhden muutoksen taktiikka? Me ihmiset olemme erilaisia. Toiselle sopii elämänmuutoksen totaalisuus, ja päätöksissä pysyminen on helppoa. Mutta useimmille sopii maltillinen ja pikkuhiljaa etenevä laihduttamisen tapa, sillä hyvin kokeiltuja ja pohdittuja muutoksia on helpompi ylläpitää myös pysyvinä elämäntapoina.

Pohdi nyt, millaisia konkreettisia hyvinvointitekoja voit tehdä joka päivä ja viikoittain:

  1. Millaisia tavoitteita haluat asettaa seuraavalle kuukaudelle. Nimeä tavoite niin, että se kertoo toivotusta lopputuloksesta ja numeroiden lisäksi myös tuntemuksesta tai kokemuksesta, jota odotat kun olet päässyt tavoitteeseesi. Kirjoita tämä toive kalenteriisi tai vaikkapa lapulle jääkaapin oveen. Sellaiseen paikkaan, että näet sen päivittäin.
  2. Millaisiin konkreettisiin tekoihin haluat nyt panostaa? Mihin keskityt? Mitä teet enemmän kuin ennen? Mitä teet vähemmän?
  3. Millaisista ajatuksista tai teoista tiedät joka päivä, että olet kulkemassa kohti tavoitetta?

Edellinen sivuSeuraava sivu

laihduttaminen; laihdutus; lihavuuden hoito; painonhallinta; elintapamuutos; paino; itsehoito; lihavuus; omahoito; ylipaino

Päivitetty  7.2.2020 16.44