Harjoitus 1. Suunnittele painonhallintatavoitteesi

Kun tavoitteena on muuttaa elintapoja, on merkittävää hahmottaa, mihin suuntaan kuljetaan. Tässä harjoituksessa pääset pohtimaan, mikä on sinulle sopiva, realistinen ja konkreettinen tavoite.

  1. Ota paperia ja kynä. Kuvaile painonhallintavoitettasi piirtämällä aikajanalle:
      • nykyhetki
      • 6 kk etappi
      • 12 kk etappi.
  1. Millainen painonpudotustavoite on sinulle realistinen? Terveellinen ja pitkäkestoiseen onnistumiseen kannustava painonpudotustahti on puoli kiloa viikossa.
  2. Millaisessa painossa toivoisit olevasi vuoden päästä, entä puolen vuoden päästä? Kirjoita tavoitepainosi janalle ja jaottele tavoite kuukausittaisiksi tavoitteiksi.
  3. Kuvittele, millaiselta kevyempi olemus tuntuisi? Millaisia hyötyjä kevyemmät elämäntavat toisivat heti saman tien, vielä kun on matkalla kohti sopivaa tavoitetta? Kirjaa tunnelmia, tunteita ja tekemisiä aikajanalle.
  4. Mieti, miten seuraat tavoitetta kohti etenemistä. Mittaatko vyötärönympäryksen kerran viikossa vai katsotko peiliin ja hymyilet itsellesi?
  5. Mistä tavoista sinun on helpointa aloittaa? Mikä on pienin ja helpoin mahdollinen muutos? Mihin muihin arjen asioihin tämä muutos vaikuttaa?
  6. Pohdi, miten painonhallintatavoitteesi jakautuu arkisiksi teoiksi ja uusien tapojen kokeiluksi. Kuvaile ja kirjoita tavoitejanallesi uusia tapoja, eikä niinkään entisten tapojen lopettamista. Ei siis "lopetan voileipien syömisen" vaan "teen iltaisin salaatteja".
  7. Miten varaudut tiukkoihin tilanteisiin tai vaikeisiin vaiheisiin? Miten kannustat itseäsi, silloin kun herkut houkuttelevat tai kevyemmissä valinnoissa on vaikea pysyä?
  8. Miten palkitset itsesi, kun huomaat olevasi puolimatkassa? Keiltä olet pyytänyt tukea? Keiden kanssa jaat kokemuksesi?

Edellinen sivuSeuraava sivu

laihduttaminen; lihavuus; painonhallintatalo; painonhallinta; itsehoito; elintapamuutos; ylipaino; tavoite; laihdutus; omahoito

Päivitetty  7.2.2020 16.42