Harjoitus 3. Ajatusten muuttaminen

On mahdollista saada oma ajattelu tukemaan muutosta yhä paremmin.

  1. Ajattele nyt jotakin haitallista uskomustasi itsestäsi, esimerkiksi:
  2. “ Olen epäonnistunut, huono, tyhmä, laiska…”.

    Millaisen mielikuvan sinusta tämä ajatus tuottaa? Päästä irti tästä mielikuvasta tai ajatuksesta, toteamalla että kyse on vain ajatuksesta.

  3. Kokeile samaa uskomusta sanomalla itseksesi: ”Minulla on ajatus, että olen...”.
  4. Esimerkiksi ”Minulla on ajatus, että olen lihava ja epäonnistunut.” Sinä olet sinä ja sinulla on ajatus. Miltä nyt tuntuu? Päästä taas irti tuosta mielikuvastasi tai ajatuksestasi.

  5. Sano nyt hiljaa mielessäsi: ”Huomaan, että ajattelen, että olen...”.
  6. Tarkkaile huomaatko, että olet se, joka huomaa tämän asian.

  7. Huomasitko muutoksia suhtautumisessasi uskomukseesi? Saatat joutua tekemään tämän harjoituksen muutamia kertoja.
  8. M​itä tunteita sinulla oli, kun ”huomasit ajattelevasi, että olet x”? Oletko edelleen täysin vakuuttunut, että mielesi kertoma uskomus on täyttä totta?

  9. Jatka ajatustesi tunnistamista ja niiden punnitsemista arjessa.
  10. Mieti, miten voit vaikuttaa omaan hyvinvointiisi ajattelua muuttamalla.

Edellinen sivuSeuraava sivu

laihdutus; painonhallinta; lihavuuden hoito; painonhallintatalo; elintapamuutos; laihduttaminen; ylipaino; itsehoito; lihavuus; omahoito

Päivitetty  7.2.2020