Viikko 2. harjoitus: Ajatusten muuttaminen

Omaa ajattelua voi opetella muuttamaan niin, että se tukee muutosta yhä paremmin.

  1. ​Ajattele jotakin haitallista uskomustasi itsestäsi, esimerkiksi:
    1. “Olen epäonnistunut, huono, tyhmä, laiska…”
    2. Millaisen mielikuvan tämä ajatus tuottaa sinusta? Päästä irti mielikuvasta ja totea, että se on pelkkä ajatus.
  2. Muotoile nyt sama uskomus seuraavalla tavalla: ”Minulla on ajatus, että olen...”
    1. Esimerkiksi: ”Minulla on ajatus, että olen lihava ja epäonnistunut.” Sinä olet sinä ja sinulla on ajatus. Miltä nyt tuntuu? Päästä taas irti ajatuksestasi.
  3. Sano nyt hiljaa mielessäsi: ”Huomaan, että ajattelen, että olen...”
    1. Huomaatko, että olet se, joka huomaa tämän asian?
  4. Huomasitko muutoksia siinä, miten suhtaudut uskomukseesi? Saatat joutua tekemään tämän harjoituksen muutamia kertoja.
    1. Millaisia tunteita sinulla oli, kun huomasit ajattelevasi, että olet asiaa x? Oletko edelleen täysin vakuuttunut, että mielesi kertoma uskomus on totta?
  5. Jatka ajatustesi tunnistamista ja niiden punnitsemista arjessa.
    1. Mieti, miten voit vaikuttaa hyvinvointiisi ajattelua muuttamalla.
Edellinen sivu Seuraava sivu
laihdutus; painonhallinta; lihavuuden hoito; painonhallintatalo; elintapamuutos; laihduttaminen; ylipaino; itsehoito; lihavuus; omahoito

Päivitetty  15.7.2020