6.2 Mielentaidot: Tietoinen syöminen

Huomaatko joskus, ettet muista mitä söit tai että lautasesi on tyhjentynyt aivan yhtäkkiä?

Syömisen tietoisuus vaikuttaa kylläisyyden tunteeseen. Vaikka söisit paljon kerralla, kylläisyyden tunne tulee vasta vähän myöhemmin. Siksi saatat ottaa lisää ruokaa, vaikka yksi annos olisi riittänyt.

Tietoisen syömisen oppiminen helpottaa painonhallintaa. Tietoinen syöminen tarkoittaa, että keskitymme ateriaan ja syömiseen.

Kokeile seuraavaa harjoitusta viikon ajan vähintään kerran päivässä ja eri aterioiden yhteydessä.

  1. Keskity tuoksuttelemaan ja katselemaan ruokaa, jota otat tai asettelet lautasellesi. Mitä värejä ja tuoksuja huomaat? Mistä ruoka on peräisin? Miten asettelet sen lautasellesi?
  2. Rauhoitu aterioimiseen. Valitse jokainen haarukallinen tai lusikallinen, ja vie se suuhusi korostetun rauhallisesti. Tunnustele suussa ruuan koostumusta ja makuja.
  3. Nielaisun jälkeen pidä hetki taukoa ennen kuin valitset seuraavan annospalan.
  4. Aterian jälkeen mieti hetken aikaa, mitä koit ja tunsit ja millaisia ajatuksia mieleesi jäi. 

Jatka tietoisen syömisen harjoittelua säännöllisesti.

Edellinen sivu Takaisin alkuun
hyvinvointi; terveys; painonhallinta; motivaatio; painonhallintatalo; tietoisuustaidot; muutos; ylipaino; elintapamuutos; syöminen

Päivitetty  14.7.2020