6.1 Mielentaidot: Joustava suhtautuminen

​Tiesitkö, että pitkäaikaisessa painonhallinnassa onnistuvat ne, jotka ovat omaksuneet joustavia syömisen tapoja?

Ihmisille on luontaista mieltymys makeaan ja rasvaiseen ruokaan. Suunnittelemalla ja ennakoimalla voit kuitenkin vaikuttaa mielitekojesi vahvuuteen.

On hyödyllistä tunnistaa, miten reagoimme houkutusten äärellä ja harjoitella sitten uutta suhtautumista näihin tilanteisiin.

Ei kannata sanoa: " En syö koskaan makeisia", vaan esimerkiksi "Syön makeisia kerran viikossa". Mitä tiukemmin itseltään kieltää jonkin ruoan tai ruoka-aineen syömisen, sitä todennäköisemmin himo sitä kohtaan voimistuu. Kun ei aseta ehdottomia kieltoja, vaan keskittyy sen sijaan säännölliseen monipuoliseen syömiseen, mieliteot voivat alkaa vähentyä. Terveyttä edistävän ruokailun ei tarvitse olla tunnontarkkaa suorittamista tai täydellisiä aterioita.

Tuleviin haasteisiin kannattaa suhtautua hyväksyvästi. Eteesi tulee aika ajoin tiukkoja hetkiä, ja näissä hetkissä omat hyvinvointitottumukset saavat lisää harjoitusta. Utelias ote arjen kulkuun ja mahdollisuuksien etsimiseen helpottaa hyvinvointitapojen mukauttamista kulloiseenkin tilanteeseen sopivaksi.

Edellinen sivu Seuraava sivu
hyvinvointi; terveys; painonhallinta; motivaatio; painonhallintatalo; muutos; itsehoito; syöminen

Päivitetty  10.11.2020