4.1 Pieniä tekoja: Hallitusti kaupan houkutuksissa

Kiukkua ei voi lopettaa noin vain. Väsymystä ei voi​ hallita silloin kun se on jo päällä. On siis mietittävä etukäteen, miten voit ennaltaehkäistä kiukkunälkää tai mielitekojen voimaa.

Video: Väsyneenä, nälkäisenä tai kiukkuisena herkut ja mieliteot houkuttelevat usein enemmän kuin leppoisassa olotilassa. Tunnistatko itsesi videon tarinasta?

Seuraavan kerran kun menet kauppaan, kokeile näitä vinkkejä:

1. Laadi ostoslista etukäteen

Voit kysyä itseltäsi: Millaisia ostoksia ja valintoja minun pitäisi tehdä, jotta toimin itselleni tärkeiden asioiden mukaan?

2. Hidasta liikkumistasi kaupassa

Kävele rauhallisesti ja kohtuullisen hitaasti.

Pane merkille äänet, joita kuulet.

Pane merkille tila, jossa olet. Miten hyllyt on aseteltu, mitä mainoksia näet, mitä muuta havaitset?

Voit kysyä hiljaa itseltäsi: Mitä näen? Mitä kuulen? Mitä havaitsen?

3. Pysähdy! Pane merkille ajatuksesi ja tunteesi

Kaupassa ollessasi voit nimetä asioita, joita havaitset ja sanoa niitä mielessäsi: Tuossa on mainos, tuossa on karkkihylly jne.

Voit pysähtyä jonkin hyllyn tai tiskin ääreen ja panna merkille, mitä ajatuksia ja tunteita tuossa tilanteessa ilmenee.

Voit nimetä tunteitasi: Huomaan, että minulla on tunne, että...

Anna havaitsemiesi tunteiden vain olla, älä tee niille mitään.

4. Harkitse

Kun valitset tuotteita, harkitse tarkoin mitä ostat sen sijaan että toimisit äkillisten mielihalujen mukaan.

Muistuta itsellesi, mitkä valinnat ovat yhteneviä sen kanssa, mitä pidät itsellesi tärkeänä.

Edellinen sivu Seuraava sivu

hyvinvointi; terveys; painonhallinta; motivaatio; painonhallintatalo; muutos; ylipaino; itsehoito

Päivitetty  14.7.2020