3.1 Motivaatio: Hyvän mielen palkitsemishetki

Onko sinulla tapana palkita itsesi herkuttelemalla, syöpöttelemällä tai juopottelemalla? Tuottaako tämä palkitsemistottumus sinulle sitä mitä siltä haet?

​​​​​​Millaisia tuntemuksia sinulla on itsesi hyvittelyn jälkeen? Oletko tyytyväinen vai koetko syyllisyyttä?

Suhtaudu palkitsemistottumuksiisi ymmärtävästi ja hyväksyvästi. Tottumukset ovat syntyneet elämäsi varrella, ja niiden tarkoitus on ollut juuri silloin hyvä. Vaikka monet tavat tai syömiskierteet tuntuvat juuri sillä hetkellä toimivilta, eivät ne ehkä toimikaan usein toistettuna tai pitkäaikaisessa käytössä.

Pohdi, kuinka paljon tarvitset itsesi palkitsemista.​

Jos tunnistat, että palkitset itseäsi esimerkiksi syömällä tai juomalla, mieti millä muilla tavoilla voisit itseäsi palkita. 

Millaiset palkitsemisen tavat tuottaisivat hyvinvointia ja hyviä vaikutuksia sekä lyhytaikaisessa että pitkäaikaisessa käytössä?Voisiko ajatuksilla kehua ja palkita itseään?

Mikä on sinulle tärkeä ja nautittava juttu? Nautitko musiikista, käsillä tekemisestä, lähimmäisten kanssa oleilusta, ulkoilusta vai lukemisesta? 

Kun etsit uutta palkitsemisen tapaa, kysy itseltäsi: " Onko tämä tapa minulle hyväksi?"

Päätä, että kokeilet erilaisia itsesi hyvittelyn tapoja seuraavan viikon ajan.

Edellinen sivu Seuraava sivu

painonhallinta; motivaatio; palkitseminen; painonhallintatalo; elintapamuutos; muutos; itsehoito

Päivitetty  14.7.2020