2. Itsetuntemus

Matka elämäntapojen muutokseen voi alkaa omien ajatusten tunnistamisesta ja itsearvostuksen pohtimisesta.

Katso videolta, millaisia ajatuksia lenkkipolulla voi putkahtaa mieleen. Millaisia ajatuksia sinulla on itsestäsi? Kuinka ystävällinen olet itsellesi? Entä millä ajatuksilla kannustat itsesi liikkeelle?

Jos toivot elämäntapojen muutosta, myönteiset ajatukset kannustavat sinua matkalla vahvemmin kuin lannistavat ajatukset.

Miten suhtaudut itseesi?

Ylimääräiset kilot painavat usein paitsi kehoa myös mieltä.

Kun kiloja on runsaasti, voit saada muilta ihmisiltä vihjailevia katseita tai asenteellisia huomautuksia. Tai ainakin kuvittelet saavasi.

Ehkä kartat peiliin katsomista tai välttelet vaateostoksille menemistä. Jos ajattelet itsestäsi lihavia ajatuksia, voi olla että nämä ajatukset heijastuvat olemukseesi enemmän kuin itse liikakilot.

Itseen kohdistuvat ystävälliset ajatukset kannustavat miettimään niitä ominaisuuksiasi ja taitojasi, joita voisit hyödyntää itsetuntosi vaalimisessa.

Suhde omaan kehoon

Omaan kehoon suhtautuminen ei välttämättä ole ollenkaan koosta kiinni. Sekä hoikilla että ylipainoisilla voi olla vaikeuksia hyväksyä kehonsa, toisaalta kuka tahansa on voinut oppia kantamaan kehoaan arvostavasti ja ylpeydellä. Toisinaan omaan kehoon liittyvät tunteet vaihtelevat tilanteiden ja hetkien mukaan ja ovat jotain häpeän ja ylpeyden väliltä.

Joskus painonnoususta voi seurata, ettei keho tunnu omalta eikä miellyttävältä. Kehoa voi olla vaivalloista kantaa, se on tiellä pienissä paikoissa tai sitä ei ole mukava näyttää julkisesti.

Itseä kohtaan koettu inho on lähtökohta monelle laihdutusyritykselle. Hoikkuushaaveissa voi olla kyse siitä, että haluaisi olla joku toinen.

”Vihaan itseäni niin paljon, että päätin ryhtyä laihduttamaan.”

”Toivoisin hartaasti pääseväni eroon tästä kehosta.”

”Jos laihtuisin, elämä muuttuisi.”

”Hoikat ovat onnellisempia / menestyneempiä / halutumpia.”

Ihmisarvoa ei tietenkään lainkaan mitata painossa. Ihminen voi olla yhtä hyvä riippumatta siitä, onko hän laiha vai lihava. Vaaka kertoo ihmisestä vain painon, ei mitään muuta.

Mielihyvää omasta kehosta

Keho tuottaa ihmiselle paljon mielihyvää. Endorfiinit ryöpsähtelevät, kun kehoa käyttää, sivelee tai hyväilee, liikkuu tai harrastaa seksiä. Kun keho tuntuu pahalta, siitä ei halua pitää, eikä sen hyvinvointia vaalia.

Kun itsetunto on huono, myös oman kehon tunteminen heikentyy. Kehoon ei tohdi koskea, sitä ei tohdi edes ajatella eikä katsoa. Jotkut liikapainoiset ovat sanoneet, etteivät oikein edes tunne itseään ja kehonsa rajoja. Mistä kehoni alkaa ja mihin se loppuu? Mikä osa siitä on oikeinta minua?

Mutta miksi isokokoinen ihminen ei saisi nauttia kehostaan? Miksi suuri keho ei ansaitsisi kosketusta, silitystä ja paijausta? Iho ja lihakset viestivät hyvänolontunteesta esimerkiksi hieronnassa, ja nautintoa voi saada myös vedessä, suihkussa, kylvyssä ja saunassa.

Kun kehostaan nauttii – isosta kehosta oikein isosti – sitä haluaa myös hoitaa. Miten paljon positiivisempi lähtökohta laihdutuksellekin!

”Rakastan itseäni niin paljon, että päätin ryhtyä keventämään.”

”On ihanaa, kun voin nauttia kehostani.”

”Kun saan itsetuntoni kohdalleen, voin nauttia paremmin elämästä.”

”Alan huolehtimaan itsestäni yhtä hyvin kuin huolehdin perheestäni / lapsestani / vanhemmistani / koirastani / autostani.”

Kun tuntee itsensä ja nauttii kehostaan, ruoan yhdistyminen hyvän olon tuottamiseen voi vähentyä.

Harjoittele käsittelemään omia uskomuksiasi

Harjoittele käsittelemään uskomuksiasi ja suuntaamaan huomio myönteisiin puoliin. Ensimmäisinä viikkoina unohdat ehkä myönteisen ajatuksen saman tien. Kun huomaat sen hyvää tekevän vaikutuksen, alat ehkä toistamaan tuota ajatusta ja luottamaan ajatustesi voimaan.

Jos päätät ajatella päivittäin yhden myönteisen ajatuksen itsestäsi, olet kuukaudessa vahvistanut itsetuntoasi jo kolmenkymmenen ajatuksen verran.

Edellinen sivu Seuraava sivu
laihduttaminen; hyvinvointi; terveys; painonhallintatalo; itsetuntemus; mielentaidot; itsetunto; laihdutus; painonhallinta

Päivitetty  10.11.2020