2.2 Itsetuntemusharjoitus: Punnitse uskomuksesi

Elämäsi aikana olet kokenut monenlaisia tapahtumia, jotka ovat vaikuttaneet siihen, millainen käsitys sinulla on itsestäsi. Osaan tapahtumista olet voinut vaikuttaa, osaan et.

​​​​​Sinua on saatettu kutsua joksikin ilman että sanoja on tarkoittanut mitään pahaa. Joku on saattanut mainita vaikkapa: "Oletpa sinä pyöreä." Tällaisesta lauseesta voit johtaa mielessäsi käsityksen, kuten: "Minä olen lihava ja huonompi kuin muut."

Minäkäsitykseen voivat vaikuttaa vertailut muihin ihmisiin, esimerkiksi ajatus siitä, että on lihavampi kuin joku toinen. Tällaisia sattumienkin kautta syntyneitä käsityksiä saatat kantaa mukanasi: se hiljainen, se lihava, se parisuhteessa epäonnistuja, se leppoisa tyyppi, se järjestyksen ihminen, jne.

Oikeastaan ei ole olennaista, onko jokin minäkäsitys totta vai ei. Olennaista on, miten tämä käsitys vaikuttaa siihen, mitä teemme.

​Ajattele nyt jotakin itseesi liittyvää uskomusta.

  1. Sano ensin itsellesi tuota uskomusta käyttäen: "Minulla on ajatus, että olen…"
    • Esimerkiksi: "Minulla on ajatus, että olen epäonnistunut."
  2. Havainnoi nyt itseäsi. Huomaa, ettet ole yhtä kuin ajatuksesi. Ajatus on vain sisäistä puhetta. Päästä irti ajatuksesta tai mielikuvasta.
  3. Seuraavaksi sano itsellesi: "Huomaan, että ajattelen, että olen…". Tarkkaile, huomaatko olevasi se, joka huomaa tämän asian.

Huomasitko muutoksia siinä, miten suhtaudut uskomukseesi?

Millaisia tunteita sinulla oli, kun huomasit ajattelevasi, että olet asiaa x? Oletko edelleen täysin vakuuttunut, että mielesi kertoma uskomus on totta?

Tee harjoitus uudelleen muutamana päivänä peräkkäin.

Edellinen sivu Seuraava sivu

painonhallinta; painonhallintatalo; elintapamuutos; muutos; ylipaino; itsehoito; minäkuva

Päivitetty  14.7.2020