Vyötärönympäryksen mittaaminen

Painon lisäksi vyötärönympäryksen mittaaminen on suositeltavaa.

Vyötärönympärys kertoo sisäelinrasvan määrästä

Joskus painossa ei tapahdu muutoksia, vaikka kehonkoostumus muuttuu. Rasvakudos saattaa korvautua lihaskudoksella, mutta paino pysyä samana, koska lihas on rasvaa painavampaa. Tällöin puntarin lukema voi tuntua pettymykseltä ja positiivinen kehitys jäädä huomaamatta.

Vyötärönympärys kuvaa rasvakudoksen sijoittumista keskivartalon alueelle. Keskivartalolihavuus on terveydelle erityisen haitallista. Sisäelimien rasvoittuminen haittaa niiden normaalia toimintaa ja vaikuttaa elimistön rasva- ja sokeriaineenvaihduntaan. Rasvaa kertyy silloin elimiin, jotka ovat normaalisti lähes rasvattomia. Näitä elimiä ovat esimerkiksi maksa, lihakset, sydän, haima ja munuaiset. Vyötärönympärys kannattaa mitata myös silloin, jos ylipainoa ei ole paljon, mutta se painottuu vatsan seutuun.

Vyötärönympäryksen pienentyminen itsessään jo ilman painon putoamista on tärkeää terveyden kannalta. Pienikin muutos vyötärönympäryksessä voi tuoda merkittäviä hyötyjä elimistön aineenvaihduntaan.

Miten vyötärönympärys mitataan?

Mittaa vyötärönympärys seisten paljaalta iholta.

  • Oikea mittauskohta on suoliluun harjun ja alimman kylkiluun puolivälissä, yleensä noin 1-2 senttimetriä navan yläpuolelta.
  • Käytä joustavaa mittanauhaa.
  • Tarkista, että mittanauha on vaakasuorassa edestä, takaa ja sivuilta.
  • Hengitä ensin sisään, sitten ulos. Katso mittanauhan lukema uloshengityksen jälkeen.
  • Vyötärölihavuuden rajat ovat miehillä yli 100 cm ja naisilla yli 90 cm.
  • Aineenvaihdunnan häiriöiden vaara on lievästi suurentunut, kun vyötärönympärys on miehillä yli 90 cm ja naisilla yli 80 cm.

Edellinen sivuSeuraava sivu

laihduttaminen; lihavuus; painonhallintatalo; omaseuranta; vyötärönympärys; ylipaino; painonhallinta; elintapamuutos; laihdutus

Päivitetty  21.2.2020 12.04