Pieniä tekoja

Mitkä pienet teot auttavat sinua voimaan paremmin arjessa?​

Tutkimusten mukaan pysyvien elämäntapamuutosten tekemisessä onnistuu parhaiten harjoittelemalla joustavia ja omaan arkeen sopivia hyvinvointitapoja. Hyvinvointitapoja kannattaa siis kokeilla pienten valintojen ja tekojen menetelmällä.

Hyvinkin pieni tapa voi toistuessaan vaikuttaa suuresti viikko- tai kuukausitasolla. Jos päätät aina ennen hampaiden pesua nostella käsiä ylös alas kymmenen kertaa, tulisit taukojumpanneeksi 60 kertaa kuukaudessa. Todennäköisesti hartioiden jumitus ja sitä seurannut päänsärky helpottaisi.

Tässä esimerkkejä pienistä ja helpoista hyvinvointitavoista. Kokeile jotain näistä heti huomenna.

Harjoitus 1: Hallitusti kaupan houkutuksissa

Video: Väsyneenä, nälkäisenä tai kiukkuisena herkut ja mieliteot houkuttelevat usein enemmän kuin leppoisassa olotilassa. Tunnistatko itsesi videon tarinasta?

 
Kiukkua ei voi lopettaa noin vain. Väsymystä ei voi hallita silloin, kun se on jo päällä. Olisi siis mietittävä etukäteen, miten voit itse ennaltaehkäistä kiukkunälkää tai mielitekojen vetovoimaa.

Kokeile tätä, kun olet menossa kauppaan seuraavan kerran:

1. Laadi ostoslista etukäteen

Voit kysyä itseltäsi: Millaisia ostoksia ja valintoja minun pitäisi tehdä toimiakseni minulle tärkeiden asioiden mukaan?

2. Hidasta liikkumistasi kaupassa

  • Kävele rauhallisesti ja kohtuullisen hitaasti.

  • Pane merkille äänet, joita kuulet.

  • Pane merkille tila, jossa olet, miten hyllyt on aseteltu, mitä mainoksia on esillä, mitä muuta havaitset.

  • Voit sanoa hiljaa itsellesi: Mitä näen? Mitä kuulen? Mitä havaitsen?

3. Pysähdy! Pane ajatuksesi ja tunteesi merkille

  • Voit nimetä asioita, joita havaitset ja sanoa hiljaa mielessäsi: Tuossa on mainos, tuossa on karkkihylly tai vain mainos, hylly jne.

  • Voit pysähtyä jonkin hyllyn tai tiskin ääreen ja panna merkille, mitä ajatuksia ja tunteita siinä tilanteessa ilmenee.

  • Voit nimetä niitä: Huomaan, että minulla on ajatus, että…; huomaan, että minulla on tunne: …Anna havaitsemiesi tunteiden vain olla, tekemättä niille mitään.

4. Harkitse

  • Kun valitset tuotteita, harkitse tarkoin, mitä ostat, sen sijaan että toimisit äkillisten mielihalujesi mukaan.

  • Muistuta itseäsi siitä, mitkä valinnat ovat yhteneviä sen kanssa, mitä pidät itsellesi tärkeänä.​

Harjoitus 2: Mielihyvää liikkumisesta

Onko liikkuminen pakkopullaa ja suorittamista?

Voisiko liikunta olla sinulle tärkeiden asioiden tekemistä, ympäristön tutkiskelua tai parempaa arjessa jaksamista?

  1. Lähde ulos ja kävele rauhallisesti lähiympäristössäsi juuri sen verran kuin se sinusta tuntuu hyvältä. Jos kävely on sinulle hankalaa, istu penk​illä tai parvekkeella ja kuvittele käveleväsi ympäristöäsi tarkkaillen.
  2. Katsele ympärillesi. Mihin huomiosi kiinnittyy? Millaisia yksityiskohtia huomaat?

  3. Kuuntele. Millaisia elämisen ääniä kuulet? Millaisesta äänimaisemasta pitäisit esim. liikkuisitko mieluiten puistossa, metsässä vai kuntosalin taustamusiikin rytmittämänä?

  4. Tuoksuttele ja fiilistele. Tunnistatko eri vuodenaikojen, säätilojen tai eri kasvien tuoksuja?

  5. Kuulostele itseäsi. Miltä jaloissa tuntuu, miltä tuntuu hengittää?

  6. Millaisia tunteita tunnet? Mistä olet kiinnostunut? Mistä voit olla tyytyväinen?

  7. Palaa takaisin kotiin. Millainen on nyt tuntemuksesi? Tunnetko kiitollisuutta ja ylpeyttä ottamistasi askeleistasi.

Harjoitus 3: Laimenna kalorit kasviksilla

Video: Miten sinä voisit laimentaa ruokareseptejäsi kasviksilla?

 
"Syö vähemmän ja liiku enemmän" lienee itse kullekin tuttu sanonta.

Jos haluat laihtua, energian saannin on oltava ainakin jonkin verran pienempää kuin kulutuksen. Laihtumisen jälkeen energiakulutus on pienempi kuin aikaisemmilla kiloilla.

Yksinkertaiselta kuulostava periaate sinänsä pätee edelleen, mutta todellisuudessa sen toteutus voi olla kaikkea muuta kuin helppoa.

Oleellista on, että kevennät ruokiesi energiamäärää keinoilla, jotka eivät vähennä ruoan kylläisyysvaikutusta.

Näin sen teet:

  • Laimenna ruokia vedellä ja kasviksilla​

  • Vähennä ruokavaliostasi ruokia, jotka sisältävät nopeasti imeytyviä eli niin sanottuja valkoisia hiilihydraatteja → Valitse tilalle kuitupitoisia hiilihydraatteja eli kasviksia, marjoja, hedelmiä ja täysjyväviljoja

  • Vähennä sokeri- ja alkoholipitoisia juomia


A​lkuunSeuraava osio​​