Muutostuumailu

Video: Näin hyvinvointitottumukset liittyvät ravitsemusterapeutti Kaisan elämän tärkeisiin asioihin. Mikä sinun elämässäsi on arvokasta ja tärkeää?​

 
Päätös laihdutuskuurin aloittamisesta voi syntyä vaikkapa peilin edessä, ärtymyksen ja kiukun tunnelmissa. Laihdutuskuuri voi johtaa kuukausien sinnittelyyn. Usein tahdonvoima laimenee kuukausien kuluessa ja palaat entisiin tottumuksiin.

Pysyvästi onnistuvat el​ämäntapamuutokset edellyttävät harkitsemista, valmistelua ja uusien tottumusten harjoittelua.

Pysyvä uusi terveystottumus syntyy askel askeleelta, pienten tekojen avulla. Niin, että arki sujuu hyvällä mielellä.​

Harjoitus 1: Arvoista tekoihin

Varaa itsellesi aikaa 20 minuuttia ja lähde arvokävelylle. Kävele rauhallisesti, vaikkapa vain korttelin ympäri.

Mieti samalla, mikä sinun elämässäsi on arvokasta ja tärkeää:

1. Mitkä ovat elämäsi tukipilarit eli kaikista tärkeimmät asiat:

  • Millaista elämänvaihetta elät juuri nyt?

  • Mitä haluat saada aikaisiksi tai minkä eteen olet valmis ponnistelemaan?

  • Miten omat voimavarasi liittyvät näihin asioihin?

2. Mieti sinulle tärkeitä ihmisiä.

  • Miten oma hyvinvointisi tai jaksamisesi vaikuttaa toisiin?

  • Mitä haluat vaalia? 

Pohdi sitten:

  • Vaikuttavatko elämäsi arvokkaimmat asiat valintoihisi arjessa? 

  • Miten?

Jos laihdutus vaatii ponnistelua ja kärvistelyä, arki ei toimi pitkäkestoisesti.

Sen sijaan hyvää mieltä, terveyttä ja hyvinvointia tuottavia tottumuksia on ​helpompi vaalia yhdessä lähimmäistenkin kanssa.​​​


A​lkuunSeuraava osio​​​

Kestäviä ja pitkäaikaisia hyvinvointitapoja jaksaa vaalia vain, jos ne tuntuvat itselle tärkeiltä.

 

​​